Hoppa till innehåll

Pure pork – rillettes for the third time

2009/05/31

Det är såhär man gör. Det är så här det blir bäst. Knappt några smaker förutom gris, gris och lite gris.

Du behöver:

  • 1 kg färskt sidfläsk inklusive svål
  • 1 kg bogbladsstek från gris, med ben
  • 200 gram rimmat sidfläsk inklusive svål
  • 600 gram grisspäck
  • 1 knipp timjan
  • 1 liter vatten
  • 1 msk salt
  • Några drag med svartpepparkvarnen

Och såhär gör du:

Frigör köttet från svålen. Dela köttet i grytbitstora bitar. Lägg köttet i gryta tillsammans med timjan. Häll på vatten. Koka upp och låt sjud jättelänge.

Dela späcket. Lägg det tillsammans med svål i kastrull. Täck med vatten. Sjud länge. Ta bort svål. Mosa lite. När vattnet kokat bort kan man sila av det utvunna fettet i en bunke och plocka över kvarvarande späck till en halvhet stekpanna och fortsätta smälta fettet. Sila över i bunken vartefter. Låt svalna och ställ in i kylen så det stelnar.

När köttet kokat så mycket att det faller isär bara du tänker på det hålslevar du över det till en bunke. Och så börjar du gaffla isär det (eller om det var tänker isär det). Späd med lite buljong (du har buljong över, helt säkert). Salta och peppra. Portionera över i burkar. Kompaktera. Häll ytterligare lite buljong över. Smeta istret över, det smälter lite och bildar fettlock. Tjohoo! Världens godaste sylta! Mycket grissmak!

17 kommentarer leave one →
  1. Örjan permalink
    2009/05/31 20:01

    Fick Du fram några ”grevar”? vid smältning/kokning av späcket?

    Fläsk som knäck

    Kanske inte -för ”grevar” krävs eventuellt malning av späcket innan kokningen.

    • 2009/05/31 20:09

      nä, inte just, men jag funderade på det, om jag skulle få några

  2. 2009/06/01 12:19

    Härligt!
    Jag har gått och funderat på att göra rillet hela våren. Det är så gott!!
    Hur mycket blev det?
    JAg tycker det verkar smidigt att göra det i ugnen. Har du provat det?

    • 2009/06/01 12:27

      jo, jag låter allt som ska gå länge stå i ugnen, då kommer värmen från runtikring och det blir normalt bättre

      så även denna gång, missade att fota det, dock

  3. 2009/06/01 12:20

    Rillettes menade jag naturligtvis….

  4. 2009/06/01 13:01

    Långkok är smidigare i ugnen och blir ofta bättre. Jag håller med.

    Hur länge håller den?
    Hur mycket Rillettes kan man se framemot?

    • 2009/06/01 13:51

      jag tror den håller minst två veckor under fett och i kylen

      jag fick ihop de tre burkarna på bilden plus en lite mindre burk av samma typ

  5. 2009/06/05 09:38

    Hej Patrik! Blev nyfiken på dina rillettes, så jag kikade in en stund. Juste beskrivning, det där måste provas! Hälsningar Anna

  6. 2010/12/13 20:57

    Makalöst bra recept, även om jag gjorde en blandning av ditt och Annikas. Dijonsenap och kapris blev pricken över i. Tusen tack för inspiration och grissmak.

    • 2010/12/14 12:10

      Jo, det är okej. Jag tycker dock mitt lite annorlunda men enkla recept nedan är ännu bättre.

Trackbacks

  1. Rillons « Patrik
  2. Rillettes de canard – varuprov « Patrik
  3. Latmannagås och rillettes — Skånska skafferiet på Taffel.se
  4. Rijjett bortskänkes « Patrik
  5. Ett lite annorlunda, men enkelt sätt att tillaga rillettes « Patrik
  6. Tjocka revben – spanskfranska rillettes - DN.se

Lämna en kommentar