Hoppa till innehåll

2015 års album

2015/12/27
by

Det är ju omöjligt. Så mycket musik och så oöverskådligt. Här en lista över 30 album som varit viktiga för mig i år. Nån typ av ordning gäller, men ta det inte för hårt. Återkommer med några speciallistor med tips och kom-ihåg inom olika genrer.

cover

1. Young Thug – Slime Season

Jag har tänkt och tänkt och tänkt och tänkt och när jag nu nästan tänkt färdigt har jag kommit fram till att hur jag än vrider på det var detta Young Thugs år. Visst kan årets artist missa att göra årets album, men inte 2015. Mängden fantastisk musik som Thugga presterat i år är alldeles överväldigande.  Det svåra var egentligen att välja vilket av hans album (eller mixtape) som skulle hamna överst, som skulle få representera detta  dominanta år. Och. Jag kom efter allt det där tänkandet fram till att det skulle Slime Season få göra. Det har No Way, Power, Wanna Be Me, Calling Your Name, Stunna, Quarterback och det har Best Friend. Det räcker.

Komplement: Barter 6, The Purple Album, Slime Season 2

23f2cc0bcf8b9747ee12c09db1d8b7d3.500x500x1

2. Kehlani – You Should Be Here

Perfekt R’n’B. Sur över att ha missat konserten.

[Härifrån och neråt ska man ta ordningen med en nypa salt. Jag har försökt få det att bli hyfsat blandat genremässigt. Men har inte orkat värdera varje album sinsemellan]

Packshot.indd

3. Melissa Horn – Jag går nu

Jag älskar Jag går nu. De enkla texterna, intonationen, pianot. Övriga familjemedlemmar hånar mig för detta, men de fattar ingenting.

206005

4. Grimes – Art Angels

Töntig kritik om att den var för spretig och poppig och att hon skulle tappa kärnlyssnare på lång sikt. Men. Pop och skav när det är som bäst.

biFyuW5

5. Future – DS2

Ibland är det som om det är samma låt om och om igen, men det är ju en så jävla bra låt och det är med Futures 2015 som med Young Thugs, dominant och övermäktigt och den här skivan passar ändå bäst som representant. Komplement: Samarbetet med Drake What a time to be alive, Beast Mode och 56 Nights.

tumblr_nqc2j2ZzGS1tpjw1io5_500

6. Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly

Kanske jag bara fånar mig som inte låter en ligga högre. Kanske gör jag inte det. Du har hört den, du vet.

rae-sremmurd-sremmlife-album-cover

7. Rae Sremmurd – SrummLife

Ibland bäst. Rivstartade året.

43609-fabric-84

8. Mathew Johnson – fabric 84

Ett DJ-set fabrics 15-årskalas, med bara eget material. Magiskt bra techno.

yrn

9. Migos – YRN

Älskar Migos.

kranium-rumors

10. Kranium – Rumors

Namnet är ju vansinnigt för en lovers rock-artist. Vansinnigt bra musik dock.

poprevs28-musgraves

12. Kacey Musgraves – Pageant Material

Bästa countryn.

bjork_vulnicura_0

13. Björk – Vulnicura

Björk.

263312

14. Duvchi – With the World

Älskar Duvchi.

boosie-touchdown-2-hell-cover_g6txrf

15. Boosie Badazz – Touchdown 2 cause hell

bhlejXq

16. Fetty Wap – Fetty Wap

vince-staples-summertime06_zd5ztj

17. Vince Staples – Summertime ’06

Dawn_Richard_Blackheart

18. Dawn Richard – Blackheart

Kate_Tempest_-_Everybody_Down

19. Kate Tempest – 

floating-points-elaenia

20. Floating Points – Elaenia

na76t7ld

21. Earl Sweatshirt – I don’t like shit, I don’t go outside

257438

22. Daniel Norgren – The Green Stone

237068

23. Amason – Sky City

Integrity_cover

24. JME – Integrity>

The-Internet-Ego-Death-Album-01

25. The Internet – Ego Death

artworks-000111963471-vgv57g-t500x500

26. Nozinja – Nozinja Lodge

carly-rae-jepsen-emotion

27. Carly Rae Jepsen – Emotion

drake-reading-this-too-late

28. Drake – If You’re Reading this it’s too late

36433-have-you-in-my-wilderness

29. Julia Holter – Have You In My Wilderness

artworks-000110453772-fmsti4-t500x500

30. Mumdance – Fabriclive 80

004972353_500

31. Jeremih – Late Nights The Album

Pusha-T-King-Push-Darkest-Before-Dawn-The-Prelude-Download-01

32. Pusha Y – King Push Darkest Before Dawn: The Prelude

No comments yet

Lämna en kommentar