Hoppa till innehåll

torrt svin

2007/06/26
tags:
by

I söndags gjorde jag vildsvinsstek i öl och äppelcidervinäger, recept nån annan gång. Såsen blev väldigt fin, men jag fattar inte varför vildsvin lätt blir så torrt. Det blir alltid torrt. Jag antar att jag borde kunna lösa det nu när jag råkat ut för det så många gånger.

5 kommentarer leave one →
  1. Jessika permalink
    2007/06/26 09:32

    Vildsvinsstek = Viltkött = smalt/lite fett = lätt torrt?

    Har ätit mycket litet vildsvinskött och av fel kvalitet. Inga fina fjolårsgrisar här heller.

  2. Patrik permalink
    2007/06/27 13:39

    jo

  3. Andreas permalink
    2007/06/28 16:28

    Nja. Vildsvinsköttet har inte samma fettstruktur som vanligt hjortvilt. Fettet är precis som vanlig gris insprängt i köttet. Hjortviltet har inget insprängt fett, där ligger det värmande fettet under huden, det är därför dt är så magert. Vildsvinet kan ju däremot till skillnad från vanliga grisar promenera runt i skogarna i vilt tillstånd och blir därmed smakrikare tack vare motion och fräsch kost. Kör steken på låg temp i ugn och grilla klart i klotgrill. Otroligt mört.

  4. Lisa permalink
    2007/07/04 14:41

    Laga karré istället! Mycket godare, saftigare och desutom billigare.

  5. Patrik permalink
    2007/07/04 14:47

    Inte billigare än födelsedagspresent i frysen, väl?

Lämna en kommentar