Skip to content

Blek fransk getgryta (Julia Childs Blanquette de veau à l’ancienne med kalv utbytt mot get)

2010/11/24

(Tack till Kristofer på Throw me away för videotipset.)

Eller Blanquette de Chèvre. Julia Child är populär, oftast är det hennes burgundiska gryta som vi uppehåller oss vid, men hon har ju gjort mer, beskrivit mycket mer fransk matlagning. Grytor. Min favorit är en au pistou.

Den här bleka saken ska egentligen göras på kalv eller lamm, unga djur, i det senare fallet helst ett ”äkta vårlamm” vilket i Sverige betyder ett äkta höstlamm. Jag kommer inte ihåg vad Gitto sade om åldern på geten, men jag tror inte det var en killing. Allt tyder dessutom på att den, kanske på grund av åldern då, kräver rätt rejält med koktid och det ger jag den också. Börjar en dag i förväg och kokar den i bitar i över 4 timmar. Sen kyler jag ner allt och låter stå i kylen. Rätten riskerar därmed att inte bli fullt så förfinad som en riktig blanquette ska vara. Men jag hoppas den blir vit.

Här kommer Julias recept i bildform och med kalv utbytt mot get.

Anthony Bourdain påstår att man inte ska befläcka den här maträtten med grön eller annan färg, men jag gör som Julia skriver.

Det blev som vanligt väldigt gott. Vanligt ris till.

No comments yet

Kommentera

