Hoppa till innehåll

Köttfärssås blir inte godare än så här!

2011/11/08

 

Jag har varit hemma i dag. Förkylningen har gett med sig. Jag tar mitt ansvar och vilar, vätskar, värmer och är vänlig tills jag är helt frisk. Vilket jag alltså blev nu under eftermiddagen. ‘
 


 
Hade alltså lite tid.

 

köttfärssås och tagliatelle

Köttfärssås till middag.

Och världens både godaste och enklaste. Som jag skrev nyss har jag inte bloggat min vanliga standardsås, den som jag alltid gjorde innan fånerierna med bloggonese etc började. Den tar i och för sig lite tid (mestadels för sig själv förstås), men är alltså löjligt enkel.

Inte mycket till konstigheter:
400-500 gram nötfärs
200 gram rimmat sidfläsk, strimlat
1 bit märgben (kan uteslutas, men förbättrar resultatet)
1 liten morot, riven och hackad
1 gul lök, hackad
1 stjälk selleri, hackad
2-3 msk tomatpuré
4 dl gott rött vin (en inte skitdyr chianti funkar fint)
2-3 dl grädde
2-7 dl buljong
fett att steka i (exempelvis smör, olivolja, ister, eller som i dag, oxsvansfett)
 

kött och ben

ugnen

Inget konstigt alls:
Ugnen 220 grader. Släng in det strimlade fläsket och benet i ugnen. Bästa sättet att bryna fläsk på faktiskt. Håll koll på dem. De får inte bli brända. Ju. Gryta på spisen. Stek grönsakerna i fettet. Långsamt. Mjuka fina. Lätt brynta. Höj värmen på spisen. Stek köttfärsen tills den fått färg. Blanda ner tomatpurén. Fräs lite till. Häll vinet över köttet. Reducera en aning. Tills det liksom slutar lukta alko. Sänk värmen på ugnen (150). Ta ut fläsk och ben. Lägg dem i grytan. Häll på 2 dl buljong. Ställ allt i ugnen. Utan lock. Låt stå där i kanske 1,5-2,5 timmar. Fyll på med buljong om det verkar bli torrt. Häll i grädden. Koka bort vätska till önskad konsistens. Smaka av. Servera med pasta.

Dröm om det där röda fettet som ligger ovanpå såsen när den fått stå ett tag.

fint fett

No comments yet

Lämna en kommentar