Hoppa till innehåll

Långsam fläskbog, fänkål, citron, vitlök

2011/08/27

Det började med att Isobel twittrade nåt om bog och 24 timmar och nåt River Café-recept. Och linderödssvin. Tänkte jag att bogfläsk är ju gott och jag har det ju i frysen (inte linderödssvin dock) och kanske kan jag kolla upp nåt.

Bruce Aidells grisbok. Han tycker 24 timmar blir lite långt, men tänker 9-16. Min bit är lite mindre, men jag låter den gå i runda slängar 12 timmar i alla fall.

Hade inte behövts. Lite torrt för min smak. Det kan ha med tillagningen att göra, det kan ha med köttkvalitet att göra. Jag hade bra (BRA) kött. Men inte linderördssvin. Det kan även ha med köttbitens storlek att göra. 1,5 kg i mitt fall. Det är ju inte så stort. Annars lämpar sig bog synnerligen bra för långlagning eftersom det innehåller en massa bindväv och krafs. Dock att bindväv för omvandling till mys kräver vätska och receptet jag hittade var mer åt ugnsstek än grytstek (bräsering).

Och av den anledningen vill jag påpeka att nedanstående recept inte är optimerat. Dra antingen ner på tiden eller låt köttet ligga i ugnsformen med en bottenskyla av typ vitt vin eller nåt (i stället för som nedan på en sån där ställning). Kan även dra ner på tillagningstemperaturen (men inte för mycket, det är inte lågtemp som gäller när man vill göra om bindväv till gelaitn).

Men i alla fall. Kryddblandningsgeggan ger väldigt god smak.

Kör!

från vänster till höger: ½dl stötta fänkålsfrön, ½ tsk stötta korianderfrön, 1 tsk salt, 2 tsk chiliflingor, 2 tsk hackad färsk rosmarin, 6 st hackade vitlöksklyftor



½ dl citronsaft



½ dl olivolja



kör allt utom hälften av citronsaften i mixer



ruta skinnet på en rejäl bit fläskbog



smeta in fläskbogbiten med kryddgegga



stek i ugn i 30 minuter på 225 följt av 7 timmar plus på 125, kolla med jämna mellanrum



färdig



så ser den ut utan svål, som man förstås också äter



servera med tartiflette (återkommer med recept), vaxbönor och nåt grönt


Lämna en kommentar