Hoppa till innehåll

Gigot de sept heures

2009/04/11

Det här ska inte handla om att Gustav just berättade att hans navel kan prata eller om att min på alla visa underbara svägerska Beatrice tyckte mitt lamm var inte bara det bästa jag någonsin lagat som hon ätit utan faktiskt det godaste lamm hon någonsin ätit över huvud taget. Det ska inte heller handla om att min något mer svårflörtade hustru Veronica tyckte samma lamm var lite torrt på sina ställen eller om att dagens påskafton förgylldes av en överlägsen vinst över Djurgårdens IF FF. Möjligen ska det handla om min egen tillagning av den klassiska maträtten Gigot de sept heures. Min gode soulmate och vän Andreas har försökt, men utan ben, Jag själv har följt Hestons metod vid låg temperatur. Men först nu har jag, jag, jag gjort det på klassiskt vis. 150 grader, 7 timmar (plus).

Och vet ni vad. Det är det bästa sättet. Eller det är ett oslagbart sätt. Så här går det till:

1 stycken 2,5 kg dilammstek från Sandströms.

Oj, det var lite stort för min Creuset.

Fixat.

I’m gonna get stabbed.

4 vitlöksklyftor.

Skivade.

Tryck.

Och andra sidan.

20 vitlöksklyftor.

2 lökar.

Skivade.

Vitlök och lök tillsammns med 4 morötter.

Och en knippa kryddor (lagerblad, persilja och timjan).

Olivolja. Visst, det råkar vara Zeta, förkastligt, men dolt.

Smörj.

Grönsaker i grytan.

Lammsteken i grytan.

Kryddor i grytan.

Torrt vitt vin.

2, 5 dl.

I grytan.

4 dl mjöl.

2 dl vatten.

Blanda.

Kladda ner grytlocket.

Tryck!

Just det, 150 grader.

In ugnen.

1 timme i ugnen.

2 timmar i ugnen.

3 timmar i ugnen.

4 timmar i ugnen.

5 timmar i ugnen.

6 timmar i ugnen.

7 timmar i ugnen.

Klart!

Sådär.

Ja!

Ät med vad som helst, exempelvis rotsaker.

Slut! Och jag ger omdömet: underbart, en del, ite torrt, kanske att hals med mer fett passat bättre. Kanske att ett äldre får passat bättre, men vem fan vet. Det var smakrikt, mört, och hela trapphuset luktade som en dröm. Min favorit var skinnet eller vad det kan vara. Krispigt, smakrikt och fett.

3 kommentarer leave one →
  1. Anna permalink
    2009/04/12 20:07

    Jag bara älskar ditt nya (tja, relativt nya då) bildmatbloggande, skulle kunna knycka det rätt av om det inte kändes så mycket som konceptstöld 🙂 (å andra sidan var ju FXcuisine tidigare), kanske kommer det en bildserie på en varmrök under sju timmar på en blogg nära dig snart 😉

  2. Patrik permalink
    2009/04/12 20:33

    oroa dej inte för det, jag har förmodligen stulit det också

Trackbacks

  1. Just det, oxkinden « Patrik

Lämna en kommentar