Skip to content

Kotlettrad med cracklings

2010/12/11
by


Ja, jag kan ju inte skriva i rubriken att den kommer från ett linderödssvin varje gång, eller hur?

Jag säger inte så mycket mer. Ugnen lagom länge för din och familjen smak och beroende på grisens kvalitet och fetthalt, antar jag. Annars gäller precis samma sak som i föregående inlägg att du ska göra såhär men, som sagt, tänka på hur länge köttet ska stekas.

Grejen med cracklings för resten, verkar vara upp och den med temperaturen och hälla hett fett på skinnet, etc. etc.


Jag antar att ett lämpligt tillbehör är nåt med äpple, men vi körde med kantareller och brysselkål.

5 kommentarer leave one →
  1. Gustav Erikson permalink
    2010/12/11 22:50

    Har en skinsktek liggande i kylen just nu preppad enligt din länk inför morgondagens stordåd. Bli med rödkål, äpplemos och gräddsås samt kokt potatis. Tack för inspiration.

  2. Örjan permalink
    2010/12/15 20:43

    Svålen ser klart knusprig ut. Hoppas den även var god.

    Har du provat och utvärderat danskarnas metod för ätbar knaprig svål?
    Dvs förkokning i långpanna , snittad svål nedåt med ca 2 cm kokhett vatten 10-15 min.
    Därefter kryddning och låg/lång-temperaturstekning i torr ugn.
    Har gjort med fläsksida, med gott resultat.

    • 2010/12/15 22:12

      Jo, jag har gjort så och det blev bra, men det här blev bättre.

Trackbacks

  1. Spetskålssallad med blodgrapefrukt och schmalzkrafs « Griskindspatrik

Kommentera

