Hoppa till innehåll

Patrik föräldraförsäkringstjafsar

2009/11/19

Det här är Gustav:

Gustav

Jag är inte säker på att jag är världens bästa pappa till honom (dels har jag ju lagt upp bilden ovan utan att fråga och dels sitter jag alltså just nu och skriver trots att han är sjuk). Nä nu var jag fånig, jag är en jättebra pappa! Jag tillbringar hursomhelst mycket tid med honom och åsikter kan jag ju ha oavsett. Ska se om de kommer ut i någorlunda ordnad form här. Jag läste Lisa Magnussons grej om föräldraförsäkringar och om jag börjar med sammanfattningen: jag håller med! Jag håller stenhårt med!

Man får alltså rätt bra betalt av staten i 390 (plus 90 dagar med lite mindre) dagar för att vara föräldraledig. Pengarna delas ut under ett par förutsättningar varav en är att man faktiskt är hemma med sitt barn och en annan att man har dagar att ta ut. När vem det nu är skriker om valfrihet fattar jag faktiskt ingenting alls. Det finns absolut ingenting i regelverket som hindrar en mamma eller en pappa att vara hemma precis hur länge de vill. De får bara ingen ersättning för mer än de har rätt till. Svårare än så är det inte.

Frågan är bara hur många dagar man som individ ska få.

Personligen tycker jag inte man ska se mamma+pappa som ett paket. De som har vårdnad om barnen får helt enkelt vackert dela lika och vill den eller den av de inblandade ha mer tid hemma får de ta de ekonomiska konsekvenserna. Totalt har man tillsammans trots allt 480 dagar betald föräldraledighet, det är rätt bra.

Ersättningsnivåerna är en av många andra frågor man kan fundera över och jag tänker inte skriva något om dem just nu.

Annars känns det som om jag fastar just nu, efter att ha dragit ut en visdomstand är jag rädd för att äta fast mat som tuggas och trillar ner i hålet som är allt som är kvar efter tanden som drogs ut. Jag har sedan 12.30 igår druckit ett glas filmjölk och fyra koppar kaffe samt ätit två tallrikar tomatsoppa. Jag mår bra, tack så mycket.

9 kommentarer leave one →
  1. 2009/11/19 17:02

    Sett till hur unge Gustav headbangar så känns igenkänningsprocessen inte sådär självklar.

  2. 2009/11/19 17:28

    Jag kan bara hålla med dig till 100%.

  3. 2009/11/19 19:47

    Jag är också en medhållare (trots att Gustav av någon anledning inte syns på min skärm).

  4. 2009/11/19 19:49

    Jag är också en medhållare trots att de dagar jag har kvar är sådana som min fru överlåtit på mig (och trots att Gustav av någon anledning inte syns på min skärm) .

    • 2009/11/19 20:01

      konstigt, på min är han bara lite suddig!

      jag har för övrigt också varit hemma med överlåtna dagar

  5. 2009/11/19 20:30

    Anekdot från verkligheten: när min bror fick barn för snart sju år sedan delade de föräldraledigheten rätt av. Min svägerska berättade det för sin chef och fick svaret ”men vad händer med *hans* karriär då?”

  6. 2009/11/21 00:22

    Gustav syns på min skärm, om än headbangandes ;). Brås han mest på sin mor eller sin far?

    • 2009/11/21 20:42

      nja, ingen av oss headbangar jättemycket, headbangmusik är väl typ den enda musik som inte spelas i det här hushållet

Lämna en kommentar