Skip to content

Bloggar två dagar i rad pga fantastisk mat – andouillettes AAAAA

2012/09/09

Ingen mat är närmre den här bloggens själ än andouillettes. Korven som görs på grisens tjocktarm och mage är på så sätt det närmaste i matväg man kan komma The Tough Alliance. Ända sedan jag första gången åt andouillettes på en restaurant i Paris som jag tror hette Chez Catherine och som låg i närheten av gamla operan, rutiga dukar, har jag valt att tugga inälvskorv så fort tillfälle givits. Paris, Bordeaux, Annecy, Paris, Bourgogne, Bluffy, … Men aldrig Stockholm. Jag har letat och letat och nån gång har jag hittat nån butik som sagt sig kunna beställa, men misslyckats, fegat ur.

Så förra veckan. Antikollektivavtalsnubben på F/L twittrar att han ska hämta sardeller hos nån importör i Slakthusområdet. Klick klick! Vad importerar ni då, mina franska vänner. Charkuterier? Jaha! Ostron? Jaså! Andouillettes? JAAAAA! Jag exploderade på twitter. Kunde detta vara sant? Det verkade så. Kunde man som privatperson beställa eller måste man vara restaurang? Nä, det gick bra för vem som helst. Vad vill du ha? A N D O U I L L E T T E S! Du kan hämta dem på söndag!

Så vi hämtade dem! I Slakthusområdet. Franske Thomas har holländsk mamma och gillar samma två fotbollslag som Gustav. Nederländerna och PSG. Kanske oväsentligt i sammanhanget, men jag valde att övertolka. Nederländarna är inga höjdare när det gäller mat, men de älskar den franska.

Hur som helst!

Andouiletten var fantastisk, det kände jag redan när jag höll i den olagad. Fingrarna fick den där karaktäristiska unkna doften. Jag rös av välbehag.

Stek och servera med stark senap och annat. Vad spelar mindre roll. Biroll!

<;3

20120909-193833.jpg

20120909-193843.jpg

20120909-193854.jpg

20120909-193901.jpg

5 kommentarer leave one →
  1. 2012/09/09 18:52

    Glasstrut på korven och dig❤

  2. 2012/09/16 10:26

    Hoa. Den unkna lukten. Minns den från Lyon. Klarar mig utan.

    Var det Maison Le Gros?

  3. 2012/09/16 11:05

    Jag beställde Lyon-korvar genom dem, från Bobosse. Testa vid tf! Bobosse anses ha de bästa tarmkorvarna också fö.

  4. 2013/02/06 16:03

    Åh poesi! älskar andouillettes! Mer inälvsmat åt folket!

Kommentera

