Skip to content

Årslista #8 – låtar från 2010 och en väldigt god lammstek

2011/12/18

Det kallas ligga-steget-efter-syndromet och jag lider av det. Här är några
låtar från 2010 som jag spelade sönder under 2011.

Ett syndrom som jag inte lider av är laga-lammstek-så-det-inte-blir-gott-syndromet.

Lammstek från Dalängarna på lite marockanskt vis och lite Heston Blumethalskt vis.

Lammsteken läggs med ca 1 dl torkade plommon och 1 dl torkade aprikoser och 1 skivad lök i en gryta. 3 dl vatten får vara med. Grytan ställs i ugnen som har ställts på lägsta möjliga temperatur eller lägst 65 grader. Grytan får stå där i cirka 7 timmar. Ibland öser jag lammsteken. Ibland fyller jag på vatten. Lammsteken plockas bort. Vätskan kokas ner och silas av. Monteras med smör. Lammsteken bryns lite. Lammsteken är väldigt fint rosa och smakar ljuvligt. Såsen helt fantastisk. Äts med smörig couscous.

lök och sånt

lammstek

lammstek

No comments yet

Kommentera

