Skip to content

Årslista #7 – Album, mest

2011/12/17

 

Jag upprepar succén från förra året. Statistik från last.fm. Detta år ännu mer brasklappar eftersom min telefon synkar dåligt med last.fm och därmed är sånt som saknas på spotify dåligt representerat. Detta gäller i väldigt stor utsträckning housemusik och annat dansigt. Terius Nash kan jag inte ens spela genom spotify. När det gäller album är det ytterligare osäkert pga vet inte pga. Annars gäller invändningarna från förra året. Därför: nypa salt!

Generellt inte så mycket att säga om listan. Terius Nash och The Weeknd hade möjlighet att hamna ännu högre om inte …

1. Veronica Maggio – Satan i gatan

 

Satan i gatan är inte en perfekt skiva, men den kom vid ett perfekt tillfälle på våren och den innehöll tillräckligt många dängor och mer stillsamma saker för att hålla över sommaren. Dessutom en perfekt fredagsmysskiva för en liten familj. Ett ställe där man kan mötas. Spelades därför extremt mycket i vårt kök.

 

2. Girls – Father, Son, Holy Ghost

 

Jag tror inte jag behöver säga så mycket om den här.

 

3. Loney Dear – Hall Music

 

En sån där typisk punktinsats. När jag hörde Hall Music första gången kunde jag inte sluta. Det pågick i flera dagar. Om och om igen. Den är fortfarande makalös.

 

4. Drake – Take Care

 

Att Take Care kommer så högt upp trots att ingen annan i familjen gillar honom och trots att skivan kom så sent under året är förstås ett styrkebesked. Detta har väldigt mycket varit Drakes år för mig, precis som det varit Rihannas år och The-Dreams år och Girls år (det var ju i och för sig förra året också) eller som många år brukar vara TTA’s år (okej inte riktigt så). Mycket väntat.

 

5. James Blake – James Blake

 

James Blake har varit med hela året. Håller!

 

6. Rebecca & Fiona – I love you man

 

Öh, I love you man är ju inget sammanhållet album, är ju inte anpassat för hemmalyssnande eller utelyssnande eller dans eller vad det var de sa när den kom. Öh, fel! Älska Rebecca & Fiona!

 

7. Terius Nash – 1977

 

Har sagt det mesta redan. Jag sprang 25 km i Ursvik till den här. Började gråta.

 

8. The-Dream – Love King

 

Första gången jag hörde Love King var i bilen efter att vi besökt Haight-Ashbury (enda stället i San Francisco jag inte känner för att åka tillbaka till, jag har varit i Amsterdam tillräckligt mycket liksom) förra sommaren, men den satt sig inte (förutom låten Love King). För omkring ett år sedan återupptäckte jag dock skivan. Och på den vägen är det.

 

9. The Weeknd – House of balloons

 

Självklar! The morning etc.

 

10. Rihanna – Talk That Talk

 

Lika självklar!

 

Hela listan bevarad för framtida konsumtion.

 

No comments yet

Kommentera

