Skip to content

Köttleverans

2011/10/06

Mer sånt här, mer ekokött från mindre gårdar. Visst är de olika köttbitarna lite små och visst är jag lite osäker på vad lyxgryt (grävling?) och rostasfilé är. Men att kunna beställa hem ekologiska styckdetaljer från gräsuppfödda djur. Detaljer som hjärta, njurtalg, talg och märgben. Det är väl bra? Och dessutom är ju förpackningarna märkta. Slipper jag. Gillar!

Så nu har jag både svamp, nöt och älg i frysen.

19 kommentarer leave one →
  1. 2011/10/06 19:35

    vad heter företaget? Rakt av gröna gårdar? Vill ha mer oxsvans. Kinder vore inte fel heller.

    • 2011/10/06 19:39

      Nevermind. Läste på, de levererar inte i här i trakten.

      • 2011/10/06 19:46

        jag undviker att nämna varumärken etc i bloggen, men i det här fallet hade det varit okej känner jag, jo, gröna gårdar, väldigt gott innanlår, åt just lite halstrad råbiff på den

    • 2011/10/06 19:54

      vad är lyxgryt?

      • 2011/10/06 20:51

      • 2011/10/06 21:21

  2. Kristoffer T permalink
    2011/10/06 19:35

    Åh men åh. Rostas är som jag fattat det liksom coeur de rostbiff. Någon i [kött]branschen sa: ”Smakar som oxfilé, smakar som rostbiff.”

    Nästan sant.

  3. örjan permalink
    2011/10/06 21:02

    Rostas? Enl min nuvarande kunskap. Rostbiffslock, tyvärr avfettat. Annars hade det kunnant användas till Tafelspitz.
    Bogstek? Ordet förknippar jag med grisstyckning. Märgpipa lämpligt för kokning?

    • 2011/10/07 08:42

      jag tror inte rostas och rostbiffslock brukar likställas även om de tydligen kommer från _ungefär_ samma område, men kan inte svära på det

      bog utgör delarna nedåt frambenet, bogsteken är den bit som sitter mellan skulderbladet/bogbladet och frambenet, kallas märgpipa om benet får sitta kvar

  4. 2011/10/06 21:16

    Kan de inte sluta tala om vad de tycker att man ska använda köttet till och i stället tala om var på djuret det sitter och låta mig avgöra!
    Priser?

  5. Peter Sunesson permalink
    2011/10/07 00:39

    Gillar styckdetaljen ”lyxgryt”.

  6. MR Le Grand Fromage permalink
    2011/10/11 15:00

    Rostas är den möraste biten av rostbiffen, kan kallas rostbiffshjärta, rostasfilé eller luffarfilé också. Mör och har samma form som en oxfilé men kostar sällan över 300:-/kg i välsorterade butiker. INTE samma sak som rostbiffslock/picanha. Märgpipa heter det även utan ben, och det är samma sak som nötbog.

  7. MR Le Grand Fromage permalink
    2011/10/11 15:06

    och ursäkta en nyfiken men vad ska du med talgen till?

    • 2011/10/11 15:09

      vet inte riktigt ännu, fritera i eller kanske använda till pajskal, tips?

  8. MR Le Grand Fromage permalink
    2011/10/24 18:42

    vet inte… men på vintern kan man göra talgbollar till småfåglar i alla fall🙂

  9. MR Le Grand Fromage permalink
    2011/10/30 23:15

    hej! nu jag har nåt kul man kan göra med talg:
    förr i tiden, innan man började vakuumförpacka kött, brukade man i butik tydligen smälta talg kring en bit biff eller entrecôte och låta det ligga i några veckor. köttet mörades då i den fettinpackningen utan att bli dåligt samtidigt som fettet skänkte smak. sen vid tillagning skalade man av överflödigt fett och stekte som vanligt. jag gissar bara nu men antar att det är samma grej som händer när man vakuummörar kött. överskattade AG har ju någon variant som de kallar för Grand Cru som verkar vara gjord på det viset. jag tycker det låter sjukt gott!

  10. 2011/11/14 14:55

    Galet tjocka kinder oxar har!
    Insåg fröken Dill efter att ha ätit på Rolfs kök

Kommentera

