Skip to content

Typ klassiskt enkel kålpudding på fläskfärs och mangold – okej, inte så enkel

2011/09/18
by

Ja, det här är ju inte vidare originellt precis. Miljarder recept finns. Tore Wretman och Leif Mannerström. Exempelvis. Husmanskost och husmanskonst.

Men så bara kom jag på att mangold och fläsk är ju gott, det vet jag sen vår vistelse i Haute Savoie. Smaksätter således med mangold.

Lika bra att erkänna direkt att jag gör kålpudding på fläskfärs, inte blandfärs som tycks brukligt. Det blir lika gott.

En rejäl pudding:

Ingredienser
1 kg fläskfärs
1 vitkålshuvud
2 hg mangold
1 gul lök
1 kokt kall potatis, mosad
2 dl mjölk
1 dl gammalt brödinkråm, hyfsat finfördelat
2 ägg
2 msk sirap
2 msk kalvfond
1 msk farinsocker
Ister att steka i (eller smör då)
salt och peppar

ingredienser

Gör
Skär ut stocken från vitkålshuvudet och ansa mangoldsladen. Förväll. Var för sig. Vitkålen tar cirka 20 minuter. Mangolden kanske 5. Skär upp vitkålen i platta delar och tjockare delar. De senare hackas precis som mangolden. Hacka löken och stek tillsammans med kålhack. Häll mjölk över brödsmulor. Låt svälla 10 minuter. I med Kålfräset. Sirap. Kalvfond. Farinsocker (kan även tilsättas senare. Ägg. Rör runt. I med färsen. Rör om. Smaka av genom att steka en klutt och krydda. Kylen. Bryn de tunnare kålbladen. Kläd en smord form med dem. Fyll till hälften med smet. Ett lager blad till. Fyll upp. Och så ett avslutande bladlager. Det är mycket smet och pga formens storlek blev det lite över. Den gräddade jag i en mindre form utan kål ovanpå.

förvälla


förvällda


hackade


svälla


hackat


mosa


blanda frästa och svällda


tillsätta


bryna


klä


fylla, täcka


fylla, täcka


grädda


äta?

Sen kan man ju äta med lingon och sås om man vill.

10 kommentarer leave one →
  1. örjan permalink
    2011/09/18 20:03

    Brukar strimla mina kålblad. Tycker det blir lättare vid serveringen. men skit samma det var ej det viktiga.
    Mangold och fläsk gifter sig, skriver du .
    Kom då att tänka på att fläsk och äpple även gifter sig ypperligt.
    Iden kanske kan användas för att göra ny variant på äppel- eller kålpudding. Många har ju överskott på äpplen/fallfrukt i sina trädgårdar och vet inte hur de skall använda alla.
    Något som triggar din experimetlusta?

  2. 2011/09/18 20:11

    Ja, det tycker jag låter väldigt intressant. Fläsk och äpple är ju väldigt bra.

    Strimlar kålen, hur då? Innan du förväller?

  3. örjan permalink
    2011/09/18 21:10

    När jag hade cateringkök strimlade jag med hjälp av Hällde (grönsaksskäraren).och 3mm skiva.
    Förvällde aldrig.
    Fräste i bordet med lite avslutande vätska (Stekbräsera (?))
    Varvade aldrig. Blandade allt ingredienser i degblandaren innan jag smetade ut i långpannor inför gräddningen.
    Antagligen mer kål än köttfärs.
    Intressant iakttagelse – nymald/krossad vitpeppar i smeten verkade omvandlas till chili-hetta. Lärde mig att vara ovanligt försiktig med den.

  4. Sebastian permalink
    2011/10/02 19:34

    Nas i kombination med kålpudding – fantastiskt!

  5. 2011/10/05 18:46

    uj. den var avsevärt mer avancerad än den jag brukar göra =)

    nr 3 på bilden/texten är min version

    http://hemmahosbd.blogspot.com/2011/08/mat.html

    • 2011/10/05 20:09

      jag har också en enklare version, kolla svaret till örjan

Trackbacks

  1. Fläskburgare med jalapeño « Griskindspatrik

Kommentera

