Skip to content

Mistral 15 september 2011

2011/09/18


Torsdagen den 15 september 2011 var det 12 år sedan vi gifte oss i New York City (jag tycker fortfarande det är något av det bästa vi har gjort och tjatar gärna om det).
Fira?
Fira!
Så vi lämnade vår son (som är det bästa vi har gjort) hos släkt och promenerade till Mistral (också en mycket bra handling skulle det visa sig).

Så här är det på Mistral: vänligt, gott, spännande och vänligt.

Det är väldigt vänligt på Mistral. Och milt. Deras biodynamiska profil ger onekligen otroligt god mat och jag vet inte om det milda sättet också har något med profilen att göra. Jag har lite problem med antroposofigrejen och en hel massa effekter av deras idéer. Men! Maten! Råvarorna! Det är uppenbarligen väldigt mycket kärlek och omsorg i maten och råvarorna. Det blir väldigt gott. Jag tar inte den diskussionen här.

Tack!

OBS! Jag tycker att snäll, vänlig och mild är oerhört positiva egenskaper. Gillar även vänlig. I alla sammanhang. Speciellt på restauranger. Jag är osäker nog som det här.

Maten då? Maten på Mistral är fantastisk! Och jag listar bara rätterna för jag kan inte riktigt förklara på ett rättvist sätt hur det smakar och ser ut. Okej, jag försöker väl då. Inte mycket kött och inte mycket fett. Men helt i min smak i alla fall.
Och såhär väljer Mistral att presentera vad vi åt (OBS! Detta är inte menyn. När vi var där hade de ingen tryckt meny. Jag bad dem mejla vad vi ätit.) :
* BÖNOR i granolja med rabarber, druvor och torkad yoghurt – det är mycket granolja på Mistral och yoghurt, rabarberns sötma och bönornas kraftiga, nä det blir bara fel när jag försöker. Fint, jag lovar. (Men menyn är troligen på gång att ändras.)
* till Michel Bras – alla grönsaker över ett krämigt ägg. Stött gösrom och tjockyoghurt – Gösrommen!
* marinerade blad av SALLAD över kronärtskocka, äpple och krispigpersilja – Det låg två små kaffebönor bland salladen som när de spräcktes gav en fantastisk, nä nu är jag där igen. Förlåt!
* brynt SPETSKÅL med blåstångsmör och blåbär – Just precis. Kål! Dessutom nån typ av blandning av broccoli och blomkål som kocken hittat när han botaniserat i trädgården (Rosendal?). Och blåbär.
* rått och lättstekt RÅDJUR med rödbetor och tomat – rött smör och mjölkskinn – Plus rådjursmärg! Behöver jag säga mer? Mjölkskinn.
* RABARBERglass under granmjölk – Granmjölk fixas genom att sjuda granskott i mjölk. Länge.
* TOMATER med bärsorbet, harsyra, fryst rosmjölk och mer rosor – Godaste dessert jag ätit, perfekt matchad med söt rosé.

Vad säger man? Jag är ingen restaurangrecensent.

Super!

EDIT! Det var det där med dryck också ju. En uppmärksam läsare påpekade det. Ja, vi fick något att dricka till. Vi valde paketet till 7 rätter. I det ingick Phillipe Pacalet Chablis 2008, David leclapart Alchemiste 2004, Mark Angel rose 2009 och ett kinesiskt te som jag inte minns namnet på. Chablin drack vi till de tre första rätterna. Tet till spetskålen och Alchemiste (rosa Champagne) till rådjuret. Om jag inte minns fel. Rosén till efterrätten alltså. Med 7 rätter kan man ju tycka att det skulle bli bättre med 7 olika sorters dryck. Kanske jag hade väntat mig det. Men jag vet inte. Alla vinerna var så vitt jag kan bedöma jättegoda och funkade bra med maten. Maten i fokus. ENDIT.

PS. Jag känner att jag liksom halvt om halvt annonserade min ankomst på ett otillbörligt sätt. Jag hade nämligen på twitter tillkännagivit för personalen att jag var på väg. Mest för att, som jag gör på twitter, meddela vad jag håller på med. Det är lite larvigt för rätt få bryr sig om vad eller var jag ska äta i kväll. Eftersom Mistral faktiskt råkar ha ett twitterkonto nämnde jag det. Nu innebar detta att jag liksom hintande dem om min, den store matbloggarens, ankomst. Jag ser ju inte på mig som den store matbloggaren, men jag kände att kanske det verkade som om jag kände mig som den store matbloggaren. Vad vet jag? Jag vill ju inte ha särbehandling. Och jag är ju knappast krogkommissionen.

OBS! Sant!

Och det tror jag inte jag fick heller. Mistral behöver nämligen inte min hjälp. De är alldeles för bra för det. Äsch, det här är säkert larvigt. DS

PPS. En sak till. Jag tycker det är tufft av Robin som jag känner till från taffel.se att börja på Mistral. Han har ju rakryggat haft synpunkter både på restaurangbranschen och enskilda restauranger. Jag gillade det han skrev och jag gillar den mat han lagar. DS

7 kommentarer leave one →
  1. 2011/09/18 21:32

    Fick ni något att dricka också?

  2. 2011/09/19 01:34

    Grattis på bröllopsdagen!
    Och det låter gott även om jag kanske skulle känna mig lite sådär inför meny-beskrivningen.

    • 2011/09/19 08:43

      Tack!
      Jaså? Det är väl bra att de beskriver rätterna. Det innebär ju i det här fallet dessutom bara en ren uppräkning av råvarorna.

  3. örjan permalink
    2011/09/19 17:55

    Hoppas du har tempusfel ang Robins skriverier. Visserligen har han nu varit tyst en längre tid, men jag hoppas på hans snara återkomst.

    • 2011/09/19 18:02

      Ja, det kanske borde stått ”skrivit”. Jag vet inte om han slutat på taffel eller ej. Frågade inte.

      • örjan permalink
        2011/09/19 18:48

        Hoppas inte.

Kommentera

