Skip to content

Enkelt är gott – eller något om kött

2011/06/18

Ja. Såhär. Jag beställer grönsaker från ett sånt vi-levererar-eko-fina-grönsaker-till-din-dörr-företag. Ibland beställer jag annat också. Som ost, strömming, musslor, olivolja, etc. Det brukar vara bra grejer,faktiskt, även om grönsakslådorna ofta saknar sin killer-app, den där råvaran som man liksom väntade lite extra på.

Ibland beställer jag kött. Eko-kött. Det är gott, lite små och konstigt styckade bitar, men gott. Jag tycker till exempel att ryggbiff ska komma i minst 300 gram stora bitar, mindre än så är löjl. Nåja, gott är gott och samma sak gäller för den ”nötstek” jag lagade till helt superenkelt i kväll. Men jag gillar inte benämningen ”nötstek”, va fan? liksom. Vilken bit är det? Kan vara nåt från låret, nåt i närheten av rostbiffen och lite annat, men då kan de väl skriva det. Om jag ska ta eko-kött på allvar måste de fatta att jag tar kött och styckdetaljer på lika stort allvar som jag tar kött och djurhållning på stort allvar.

Nåja, gott är gott och om man slänger in den inte så stora ”nötsteken” (500 gram) i ugnens 225 grader (högtemptillagning) och låter den gå tills den nått typ 50 grader kan man ta ut den, låta den ligga tills kärntemperaturen slutat stigaoch därefter steka den hårt i smör i panna runt om tills maillardad och sen skiva upp och äta. Med bönor och en massa smör som man smält ugnspannan tillsammans med köttsafterna. Det är skitgott.

När jag ändå hänger här kan jag fortsätta min rant om att svenska köttbönder i allmänhet inte alls bryr sig det minsta om djurhållning och inte alls har rätt att vara stolta över svensk djurskyddslagstiftning. Den här förundersökningen (ja, jag vet, från förra året) visar åtminstone att även svenska grisar ibland drivs upp på ett sjukt dåligt sätt och att man inte kan veta hur god grisen på ens tallrik är egentligen. Därför tänker jag fortsätta med att köpa kött (och försöka bli bättre på att köpa kött) som jag tagit reda på varifrån det kommer (som i gård, som i hur gården bedriver sin verksamhet) och faktiskt inte alls ta ordet ”svensk” som nån som helst garanti för något över huvud taget mer än att nån försöker vädja till människors låga nationalistiska känslor.

Precis som alla andra bra människor älskar jag Bon Iver.

Ha det fint! Nu ska jag kolla på baseboll.

No comments yet

Kommentera

