Skip to content

Pulled pork – äppelcidervarianten

2011/05/29

 

Jag har lärt mig åtminstone en sak. Det går inte att misslyckas med pulled pork. Jag kan göra lite hur som helst och det blir bra i alla fall. Det kan under tillagningens gång verka som om ett misslyckande är i antågande, men när den väl är klar och jag sätter mig att äta är den likt förbannat skitgod. Det är skönt att veta det. Fail safe!

Som den här där den lite sötsyrliga bräseringsvätskan består av ungefär lika delar äppelcider och ketchup och där förrökningen inte blir riktigt som tänkt pga dålig rökanordning/portagrill. Skitgod tillsammans med min senapssyrliga cole slaw spetsad med stjälkselleri. Och dessutom kan man göra dögod sås av det överblivna spadet. Det är i och för sig rätt uppenbart att en maträtt som involverar bogfläsk, äppelcider och oändliga mängder tid ska bli gott. Äpple och fläsk och tid är ju som bekant bästa kompisar.

 

pulled pork och coleslaw

Behöver för pulled pork:
2,5 kg framdelskött från gris (bogbladsstek, fläskkarré eller nåt sånt)
4 msk kryddblandning
Rök eller grill och äppelträflis
33 cl stark torr cider (typ sån svensk)
33 cl stark söt cider (typ sån fransk)
2,5 dl ketchup
1 dl farinsocker
1 msk spiskummin
1 msk vitlökspulver
1 msk lökpulver
3 msk hot sauce
3 msk chipotle hot sauce
salt, peppar
4 gula lökar, skalade och skivade

Gör pulled pork:
För det första gnider jag in den stora köttbiten med kryddblandningen. För det andra lägger jag in den stora köttbiten i kylen och låter den ligga där i ett dygn. För det tredje misslyckas jag med att få portagrillen att fungera som rök, men för det fjärde låter jag i alla fall den stora köttbiten ligga på grillen under lock i två timmar för att utstå någon form av värmebehandling i lite lite lite rökig atmosfär. För det femte blandar jag ihop bräseringsvätskan av resten av ingredienserna förutom löken och sen så slutar jag fåna mig.

Sätter ugnen på 125 grader, täcker botten av en gryta med lök (ca hälften), lägger i den stora köttbiten, häller vätskan över den stora köttbiten, toppar med resten av löken (ungefär hälften), låter stå i ugnen över natten (från 22 till 06 faktiskt).

Tar ut ur ungen och låter svalna, plockar upp den stora köttbiten ur grytan, plockar bort skinn och använder till något annat, silar av resterande vätska (både bräseringsvätska, smält fett och köttsaft) och reducerar en aning, låter vätska och fett skikta sig, ställer in i kylen till fettet stelnat, lägger undan fettet till annan gång (spara alltid fett!), reducerar vätskan ytterligare (går på känsla och smakar av), gafflar köttet till pulled pork-mässighet, häller på ungefär hälften av vätskan och håller varm i ugnen om jag ska äta snart annars ställer i kylen tills det är dags (resten av vätskan använder jag till BBQ-sås, kan jag få återkomma till den precis som med coleslawen?).

Serverar tillsammans med sås, cole slaw och nachos.

Dricker öl.

Ungefär!

One Comment leave one →
  1. 2011/06/09 15:12

    jag gjorde med granatäpple sirap, det var ok. lite syrligare än jag trodde faktiskt.

Kommentera

