Skip to content

Sidfläsk, trotter gear och katrinplommon

2011/03/27

Något av en repris på ett Fergus Henderson-recept med typiskt användningsområde för trotter gear. Typ långlagat fläsk alltså. Jag har använt egenrimmat sidfläsk som jag vattnat ur sältan på (jag är känslig för sälta), men det går säkert bra att rökt sidfläsk också eller lättrimmat. Och revbensspjäll går bevisligen fint.

Och om jag måste ursäkta mig för att jag kör samma en gång till. Well, det är ju gott ju!

Såhär då bara.

svetta två lök


lägg sidfläsk ovanpå lök


fördela trotter gear runtom sidfläsk


fyll på med kycklingfond


pluppa ner typ 20 katrinplommon


ugn 150 grader, utan lock, håll koll så inget oangenämt händer


2-3 timmar senare, låt svalna, förvara kallt över natten (okej,det behövs inte, men sanningen, sanningen!)


skär av skinn, vänd köttet, fettet ner, värm upp i ugn eller på spis

Sen är det väl bara att äta. Med nåt.

EDIT! På förekommen anledning. Jag åt inte skinnet. Det blev liksom varken krispigt eller å där mjukt och underbart. Bara segt. Skulle jag ätit det hade jag troligen skurit bort de eventuella mjölkkörtlar som jag i och för sig inte kunde hitta i anslutning till spenarna. ENDIT!

No comments yet

Kommentera

