Skip to content

Ännu en grisig helg

2011/03/13


Bara så jag kommer ihåg. Det dök upp två paket. Jag hade glömt att det var den här veckan de skulle levereras. Drygt 30 kg fläsk i trapphuset. Ja, jag har visst redan nämnt det. Nåja, det var inte slut med grisen efter fredagskvällens styckningsäventyr. Eftersom vi fortfarande inte har någon liten toppmatad extrafrys i garderoben så vart jag tvungen att improvisera. Allt fick nämligen inte plats. En fjärdeedel av kotlettraden satte vi i oss i fredags.

Smörstekte inte så tjocka (1,5 cm kanske) fläskkotletter hård på varje sida, hällde 1 dl cider över dem (torr den här gången, gillar det bättre), lät sjuda klart. Åt med … har glömt.

Eftersom jag inte tycker att just skinkan är den bästa grisdelen att tillaga och pga platsbristen fick både ytterlår, rulle, trekantsmuskel och rostbiff bli färs (fläsktvåa?). Lättare att frysa in.

10 kg skinka och liten tändsticksask

1 kg av färsen gjorde jag bloggonese på. Återkommer om det.

steka steka

Fransyskan blev en nätt liten skinkstek som antingen får gå hel i ugnen eller bli skinkschnitzlar.

En rätt stor bit karré blev pulled pork.

Picnicbogen blev rillettes med en ton av calvados.

hud och ister

stjärnrillettes

En del av rillettesköttet räddade jag ur grytan och åt i en sallad.

Skölj rejält med ruccola. Koka två ägg i 4 minuter. Fiska upp 4 st 3 cm-kuber ur en gryta med fläskkött på väg mot rillettesdom. Gaffla dem. Stek dem krispy! Senapsvinägrett med sherryvinäger, olivolja och dijonsenap. Arrangera.

innerstadssallad med perfekta ägg

Fötter genomgår just nu en förvandling till wobbly goodnes.

4 Beatrice

Laddningen hade två läggar, en större (fram tror jag) och en mindre (bak?). Den mindre har jag lagt i en Fergus-inspirerad rimlag.

Skinn, ben och krafs med gott om späck blev till ister och grevar.

Och så kokade jag buljong på benen efter att istret runnit av dem.

Inget (INGET) gick till spillo!!!

2 kommentarer leave one →
  1. 2011/03/16 21:30

    Jag är SÅ imponerad! Salladen verkar helt grym. Påminner mig om sist jag åt rillons, på Rolf Kök, för övrigt. Med tanke på var du befunnit dig i kväll.

    • 2011/03/16 23:34

      Fransk bondsallad kan vara min favoriträtt (eller en av mina femtielva favoriträtter).

Kommentera

