Skip to content

Svenska djuruppfödare följer med stolthet den svenska djurskyddslagen? Yeah, sure!

2011/03/10

Jag är rejält iriterad på intresseorganisationen Svenskt Kötts pågående kampanj. Den går i princip ut på att ”branschen” tar på sig äran för den i deras ögon stränga djurskyddslagstiftningen. Detta är naturligtvis skitsnack vilket visas bland annat av att kravet på bedövning vid kastrering av grisar möts med argumentet att det skulle vara för dyrt.

Svensk Kötts argument för att vi ska köpa svenskt kött villar i allt väsentligt på just lagstiftningen och det är väl bra att den i Sveriges är strängare (om den nu är det i förhållande till samtliga länder vi importerar kött från, Svensk Kött är inte vidare specifika här), men är verkligen svensk djurskyddslagstiftning tillräckligt bra bara för att den är bättre? Tror inte det va?

Själv vill jag veta hur grisen haft det, vad den fått att äta, varifrån den kommer mer specifikt än att den befunnits sig inom ett 450 000 kvadratkilometer stort område och om den är god att äta. Denna information får jag inte från märkningen ”svenskt”.

De enda följder av svensk djurhållning som anges i kampanjen är att andelen antibiotikaresistenta bakterier är låg och att den multiresistenta bakterien MRSA bara hittats i ett enda fall samt att inte förekommer någon salmonella i svenskt kött. Visst, det är väl bra, det får jag medge.

Just det, de påpekar även att kött från Sverige innebär arbetstillfällen i Sverige och en levande landsbygd, men jag har aldrig fått förklarat för mig varför en levande svensk landsbygd är viktigare än en tysk eller dansk, eller varför arbetstillfällen i Sverige är viktigare än arbetstillfällen i Frankrike. Populism och nationalism, säger jag.

Nä, fram för det bästa ekoköttet oavsett varifrån det kommer.

Ja, jag vet att det där blev lite upprört och jag håller med om att om vi i Sverige har en djurskyddslagstiftning så bör den faktiskt uppfyllas av kött producerat på annat håll. Att det går att importera skitkött hur som helst tycker även jag är skandal, lagen om offentlig upphandling my ass.

Jag tror också att Svenskt Kött kan ha en poäng när de påpekar att Sverige faktiskt har möjlighet att bedriva hållbar djurhållning, men jag undrar om svensk djurhållning i allmänhet är så jävla miljövänlig. Hur mycket gräskött hittar du i butikerna? Och påstående att svenska djuruppfödare generellt följer den svenska djurskyddslagen med stolthet tror jag vad jag vill om.

Det var bara det!

2 kommentarer leave one →
  1. 2011/03/10 16:24

    Jag kan ge dig rätt i att inte bönderna har rätten att ta åt sig äran för svensk djurlagstiftning, det är konsumenterna i det långa loppet som drivit fram.

    Sen kan jag förstå dom när dom vad det gäller kastreringen då det är en kostnad som bonden själv får bära och aldrig kommer att kunna föras på konsumenten och grisbranchen är ju inte så vidare lönsam som den är. Sen säger jag inget om kravet i sig.

    Att vi har arbetstillfällen och en svensk landsbydg är väll bra? eller vad har jag missat? Om vi inte skulle ha några svenska bönder hur skulle det se ut? Det skulle ju bli toppen när oljan är å väg att ta slut och vi inte längre kan importera billigt kött att vi dessutom inte har självförsörjning eller kunskapen att skapa vår egen föda.

    Vad det gäller att dom flesta bönder följer lagen vet jag inte hur man skall ställa sig till. Det finns säker en mängd rötägg som bara ser djuren som produkt men den slipade företagaren ser hur han kan skapa mervärde och med glada grisar får man mindre arbete.

    • 2011/03/10 17:08

      Du läser mig lite snävt tycker jag.

      Jag påstår inte att det är dåligt med en levande svensk landsbygd eller svenska arbetstillfällen, jag påstår att det inte är viktigare än motsvarande på annat håll. Om Svenskt Kött bara konstaterat att arbetstillfällen och en levande landsbygd är viktigt för Sverige eller lika viktigt för Sverige som för andra länder hade det varit en sak, men hela kampanjen verkar syfta till att ställa svenskt kött mot utländskt importerat kött som framställs som kasst. Inga uttalade undantag för andra länders ekologiska produktion görs.

      Vidare påstår jag inte att bönderna inte följer lagarna utan att de inte uteslutande gör det med stolthet. Som du påpekar så är många emot bedövad kastrering av grisar just pga dålig lönsamhet. Om den lagen infördes hur många hurrarop och stolta tillrop tror du skulle höras? Många? Ja, men då är det väl bara att införa.

      Jag håller med om att bra mat måste får kosta, men det gäller oavsett varifrån den kommer.

Kommentera

