Skip to content

Stor skinka med grädde och äppelcider

2011/03/06

Jag läser i min rätt nya bok American Cookery av James Beard. ‘Leg of pork with cider and cream’ läser jag.

Det låter ju utomordentligt gott.

Steka i ugn och ösa med äppelcider då och då. Bränna av med applejack mot slutet och göra gräddsås av spadet. Låter utomordentligt gott, tycker jag. Applejack, det finns inte på systemet. Ersätter med calvados, alltså? Nä, jag gör egen applejack medelst frysdestillering.

Hepp!

fin stek

Vad säger ni? 60 grader? 65 grader?

Så? Det blev 65 grader, många andra vill ju ha fläsket torrt och låter det gå upp till 75-80, men inte mina gäster.

Det knöliga med den här rätten är just ingenting om man inte som jag får för sig att paja den futtielfte stektermometern. Bara att springa iväg och köpa ny, men nu håller jag mig till billigast möjliga. Sen skulle jag bränna av steken med ”äppelspriten” men det gick hur bra som helst precis som destilleringen. Och som jag skriver ovan, försiktigt med beurre manién.

Stekte lite äpplen och åt till. Succé om vanligt.

Och som vanligt är allt väldigt oklart,men jag har kört en stekgaffel i vänster pekfinger och det är svårt att skriva med plåster på.

Utomordentligt gott!

3 kommentarer leave one →
  1. Saxit permalink
    2011/03/06 23:21

    Det där ser helt fantastiskt gott ut.🙂

  2. Markus Larsson permalink
    2011/03/07 12:16

    60 grader😀

  3. 2011/03/11 17:24

    Vad snygg den blev! Det låter verkligen otroligt gott. Fläsk och äpple, det kan ju inte bli fel.

Kommentera

