Skip to content

Bitterballen de Luxe (pankofriterad oxsvansstuvning med curry)

2011/02/20


Bitterballen. Bollar till nåt bittert (genever). Friterade små köttstuvningsbollar. Hollands favoritsnacks tillsammans med loempias och blokjes kaas. Doppas i senap och intas med öl och sprit. Första gången jag såg dem undrade jag, va fan är det där? Slaktrester i ett skal? Men sen så, beroende. Jag är mest van vid att äta dem på vad som brukas kallas brunkafé. Nu hemma. Med öl. En lite lyxigare variant på oxsvans och med pankopanering i stället för bara skorpsmulor.

Behöver, stuvning:
400 gram kokt kött (idag oxsvans använd till buljongkok)
1 lök
40 gram mjöl
40+ gram smör
2 msk curry
1 tsk kajenn
4 dl buljong
salt

Gör, stuvning:
Först kokade jag alltså buljong på lök, selleri och oxsvans, buljongen behövde jag både till ballarna och en bloggonese. Effektivt! Oxsvans behöver koka runt 4 timmar så det är bra om man gör buljongen god tid i förväg. Plocka av köttet från kotorna och hacka det fint. Inte i mixer!!!! Gör en roux på mjöl och smör och buljong. Stek lök. Blanda roux och lök. Sjud upp. I med köttet. Sjud upp. Låt svalna, först i köket, därefter minst 2 timmar i kylskåpet.

Behöver, panering:
Vetemjöl, 1 tallrik och om det tar slut, mer
3 ägg, vispade
Panko, 1 tallrik och om det tar slut, mer
Ströbröd (för säkerhets skull, vid fritering ”smälter” stuvningen och du vill inte att den läcker ut

Gör, panering:
Rulla bollar i normal köttbullestorlek. Mjöla. Ägga. Panka. Ströa (eventuellt). In i kylen igen. Minst 30 minuter. (Här skulle man faktiskt kunna frysa in dem och ta fram en annan gång.)

Behöver, fritering:
Gryta
Olja
Ballarna

Gör, fritering:

Plopp. Ptzzz. Inte för många i taget. Uppåt 4 minuter tills bruna och fina.

Ät. Krispig njutning. Tillsammans med senap eller sweet chili-sås.

Bilder (inklusive lite buljongkok):

Jublande glad kan jag nu hävda att jag lagat världens godaste bitterballar.

Dagen efter är de naturligtvis inte lika krispiga, men lika goda.

Självklart går innehållet att variera in absurdum, annat kött, kalv, fisk eller räkor, vegetariskt, annan kryddning, …

Ja, jag vet, jag skulle kunnat kalla dem kroketter i stället, men i Holland innebär det att de är avlånga och inte bollar.

8 kommentarer leave one →
  1. 2011/02/20 16:03

    Vill. Ha. Nu. Punkt. Slut.

  2. Örjan permalink
    2011/02/20 16:16

    Om bitterballen och bordskonversation.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=3257890

  3. 2011/02/20 17:27

    Om nom nom. När bjuder du på bitterballenmingel?

  4. 2011/02/20 18:41

    Bjöd svärmor och hennes särbo när de kom från föreställning mitt i natten. 30 bollar bara försvann. Några kvar till lunch idag.

    En bittergarnituurfeestje med borreltjes låter som en bra idé.

  5. Örjan permalink
    2011/02/20 19:55

    Oude eller Jonge? Vad föredrar du?

Kommentera

