Skip to content

Chile verde med turkisk peppar

2011/02/11

Ska bli intressant att se om all den där inspirationen och all den där texten jag hade i huvudet tillsammans med rätt mycket vin, om den kommer tillbaka.

Notering, skriv när du tänker och inte tvärtom, det blir bäst så.

Chile verde alltså. Grön chiligryta. Är för det första inte alls grön utan mer som brun. Sägs vara typiskt Mew Mexico. Vad vet jag? Jag är ingen expert, inte på det här med chili i alla fall. New Mexico-specialitet, men bara om Hatch-chili används, en speciell sorts New Mexico-chili som odlas i Hatch, New Mexico. (Är detta mitt signum? Göra det så snurrigt som möjligt? Upprepa ord i varierande ordning? Ta penna och papper och rita lite pilar etc. ska du se att det blir rätt.)

Hatch-chili finns knappt i Sverige. New Mexico-chili finns men den är torkad och därmed röd. I chile verde ska chilin vara grön, grön chili, det är det som är grejen. Tror jag. Rostas ska de också, och skalas. Också en grej.

Så jag rådfrågar serious eats. Poblano-chili, som är en mörkare grön paprika och cubanelle-chili, en avlång ljusgrön mild sak. Till det jalapenos. Föreslås alltså. (Poblano blir ancho när den torkas.)

Jag fick leta efter dem, men till slut hittade jag ett par poblanos på gränsen till för mogna i Östermalmshallen, Stockholm. Jag är osäker på vad de skulle kunna ersättas med, vanlig paprika känns inte rätt.

Poblano, check!
Jalapeno, check!
Cubanelle, inte check!

Leta leta, tänka tänka! Hitta turkiska sorter med bortglömda namn (ibland kallas de snackspaprikor, wtf!), som är milda, eller sk sweet peppers, eller typ vanlig jävla paprika. Nä, inte riktigt, ljusa, avlånga, en hette sivri. Den är lite hetare och smalare, ca 2 cm i diameter och knke 15 cm lång. Den andra är möjligen 3-4 cm i diameter och nån cm kortare. De blir bra som cubanelle-substitut.

Plussar med ett par Pimiento de Padrón och en annan sort som jag bara inte kan komma ihåg namnet på. Se bilder.

Vidare tyckte Serious Eats att man kan använda tomatillos för konsistens pga deras höga halt pektin. Intressant, tomatillos används ju annars mest i salsor. Nåja, de har börjat dyka upp på fler och fler ställen, men de säkraste i Stockholm är just Östermalmshallen och Hötorgshallen. Jag vet inte riktigt vad man ska ersätta dem med, men de går att utesluta.

Behöver:

2 poblanopepparfrukter
2 jalapeño
8 avlånga gröna inte så starka pepparfrukter (se ovan)
4 piemento de padrón
1 eller 2 små gröna pepparfrukter som jag aldrig minns vad de heter
4 tomatillos (för konsistensen tydligen, kan uteslutas)
1 lök
salt
1 liter kycklingfond
koriander
1,5-2 kg fläskkarré (slut på stor bit så det fick bli skivor, grytbitar på fläskkarré eller typ bog funkar också)
1 msk stött spiskummin

Gör:

Rosta pepparfrukter och tomatillos i ugnen (grill).


Stek fläskkarréskivorna några i taget å det blir rätt brynta.


Tillsätt hackad lök och låt steka med.


Häll på buljong (inte så brynta de där bitarna).


Lägg de större rostade pepparfrukterna i en bunke och täck med något.


De mindre pepparfrukterna och tomatillosarna kan få behålla skinn.


Spiskummin i grytan tillsammans med karrén.


Mixa pepparfrukterna. Funkar det inte? Tillsätt en dl vatten.


Pepparn ska vara typ puréad.


Och så ner med det där snygga i grytan tillsammans med kött och buljong.


Låt koka upp.


In i ugnen, 150 grader, i minst tre timmar tills köttet faller i sär.


Då kan det se ut så här.


Plocka i sär kött. Det här steget blir enklare om du använder karré i hel bit och gärna benfri. Det blir en masa småflisor om du som jag använder skivade med ben.


Sen ställer jag inte det hela i ugnen igen och bränner på lite, 175 grader utan lock.


Jag älskar den där brynta ytan som blir då.


Sen är det bara att lördagsmysa.

12 kommentarer leave one →
  1. Jonas permalink
    2011/02/11 08:34

    Var hittar man poblanos och tomatillos!?

    • 2011/02/11 08:43

      Bra fråga. Poblanos fick jag leta efter, men till slut hittade jag ett par på gränsen i Östermalmshallen, Stockholm. Tomatillos har börjat dyka upp på fler och fler ställen, men de säkraste ställena i Stockholm är just Östermalmshallen och Hötorgshallen. Jag vet inte riktigt vad man ska ersätta dem med. I det här fallet är tomatillosarna pga sin höga pektinhalt med för konsistens,men lite syra kan de nog ge också.

      Jag kompletterar inlägget med denna info.

      • Jonas permalink
        2011/02/11 09:01

        Kan poblanos ersättas med någon annan chilisort? Tomatillos kan ersättas med physalis faktiskt. Dock viktigt att dom inte är för mogna för då blir det lite för sött.

      • 2011/02/11 10:10

        Eftersom poblanos i det här fallet ersätter Hatch eller New Mexico går det naturligtvis bra med dessa. Men de är ju ännu svårare att hitta. New Mexico finns ofta torkat (glömde nämna att jag hade i en sån) men då är de röda. Ancho är torkad röd Poblano. Så på samma sätt. Möjligen skulle man kunna dubbla med de gröna avlånga turkiska och komplettera med torkad New Mexico eller ancho.

        Andra idéer?

      • Kerstin permalink
        2011/02/11 09:33

        Kul att tomatillos börjat dyka upp i butikerna (även om de inte nått Lund ännu). Vi har kommit på att de är supertacksamma att odla, så det gör vi. Sen kan man frysa dem (hela, råa utan pappersskalet). Bara tina och de funkar lika bra som färska.

      • Jonas permalink
        2011/02/11 16:56

        Hur får jag förresten tag i tomatillo-frön?

      • 2011/02/12 12:28

        kanske går att beställa från samma ställen som postordersäljer chilifrön?

  2. Kerstin permalink
    2011/02/11 09:35

    Tror annars att krusbär eller gröna tomater vore ett bättre substitut för tomatillos än physalis.

    • Jonas permalink
      2011/02/11 11:03

      Jag tyckte också physalis lät konstigt, men det funkade ok. Och ja, jag har även gjort med tomatillos. Ingen som vet var man kan hitta tomatillos eller udda chilisorter i Göteborg?

  3. 2011/02/12 21:53

    Skönt!

  4. 2011/02/15 11:16

    ”Sen ställer jag inte det hela i ugnen igen…”
    Utan?

Kommentera

