Skip to content

The nasty bits – provokation?

2011/02/03
by

De människor och matälskare finns som tror att vi som är intresserade av att äta hela djuret, the nasty bits, the fifth quarter, är det enbart för att verka lite coola, lite äckliga, kanske för att provocera. För att kunna pricka av konstiga kroppsdelar (mjälte, testikel, hjärna), konstiga djur (ekorre, marsvin, hund), konstiga …

I mitt fall är det fel.

Det finns flera skäl till att äta så mycket som möjligt (det där lät annorlunda än jag tänkt mig, men jag kommer inte på något annat sätt så försök förstå rätt) av det som faktiskt erbjuds, men jag tänker bara nämna två i sammanhanget relevanta ord som ni kan ha som utgångspunkt när ni diskuterar ämnet i grupper om tre.

Slöseri.

Nyfikenhet.

11 kommentarer leave one →
  1. 2011/02/04 00:31

    Du har vad jag vet lagt minimalt med energi genom åren på att verka cool. Du är konstig på det viset. På ett bra sätt. Du är bra konstig.

  2. 2011/02/04 06:32

    Jag åt sådär, enligt pricka av på lista för att säga att jag hade ätit det exotiska i all som hör ett djur till. Gnuer, vattenbuffalo, inälvsmat, diverse småfåglar.
    Efter ett tag la jag av med det där. Det tjänade liksom ingenting till längre. Ät vad som är gott istället, så då började jag göra det.
    De olika köttsorterna, gnu, säl etc., det handlade mindre om exotism och allt om vad som fanns tillgängligt. Ibland stötte jag på saker som jag rent kulturellt, ur ett västerländskt perspektiv, aldrig skulle ha ätithade jag vetat vad det var. Låt oss stanna vid att det i väst betraktas som ett husdjur. Det var gott, jag visste inte vad det var innan jag åt det.

    Nu äter jag inte inälvsmat. Jag brukar få kommentaren att det nog beror på att jag har fått inälvsmat som varit helt fel tillagat. Jag skyller på skolmatsalar som förstört alla möjligheter till att få människor att äta lever. Jag tycker inte att inälvsmat är motbjudande, jag tänker inte att jaha så det här är x eller y och levern rengör kroppen från si och så mycket gifter. Jag förvandlas snarare till anatomi-student och är fullständigt odräglig att äta med när jag dissekerar ett hjärta och här har vi förmak, kammare, septum… njurar samma sak, liksom lever. Det beror till stor del på att jag har varit sjuk för länge. Jag gillar verkligen benmärg men så senast jag åt det så började jag tänka på märg och blodbildande förmåga och jag undrar om man kan se på benet hur det ser ut? Åhå, där finns de där små hålen…

    Jag håller med om hela teorin, nose to tail, just för att det handlar om slöseri att bara äta filé och slänga resten. Jag är bara inte den som kan äta inälvsmat utan att börja dissekera den. Mycket trist.

  3. 2011/02/04 06:34

    Och jag äter kött utan att tveka, jag vet vad kött ÄR. Jag har inga problem med tanken på att igår var det här en levande kyckling och nu är det ja, inte det längre. Kycklingfötter är f ö väldigt gott. Ankfötter är bättre men kycklingfötter är goda.

  4. Adam permalink
    2011/02/04 12:23

    Du är toppen! Och detta var ju bra skrivet.

    MEN! Jag vet inte om jag håller med om slöseribiten. Det är väl inte så att man tidigare kastat grisöronen, utan så att den sålts mer till foderindustrin och körvfabrikerna. Jag tror bara att man nu dessutom kablar ut en liten del av det till privatpersoner. Skillnad för oss, men kanske inte för svinnet i stort. Är jag felinformerad här kanske?

    Jag tror att jag äter konstigheterna mest för att det blir roliga smak- och texturvariationer. Eller alltså, för att det ofta är jäkla gott helt enkelt. Men jag vore nog korkad om jag inte insåg att det är en trend för trendkänsliga som jag hakat på. De coola äter njure nu. Och rillettes och grissvans. Det är väl något av den nya indiepoppen, och jag kanske lika gärna kunde klätt mig i för stora flanellskjortor och ironiska glasögon. Så tror jag verkligen att jag fungerar, och det är ju jäkla pinsamt egentligen.

    (Tack för cirka världens bästa blogg.)

    //Adam

    • 2011/02/04 15:02

      Tack så otroligt mycket för de fina orden!

      Du har naturligtvis rätt på alla punkter.

      Jag brukar faktiskt hävda att hela diskussionen om till exempel korv blir sned när det klagas på att de innehåller så kallat slaktavfall. Det är väl jättebra att allt kommer till rätta.

      Men ändå, om jag köper en fläsklägg så kommer den med skinn och en hel del fett. Många skär bort och slänger, eller? Mer som ett diskussionsord.

      Jag håller med om att även gott är ett viktigt ord i sammanhanget, men jag får inte reda på svålen, tungan etc. är god om jag inte vill äta den av ett annat skäl först. Välkommen nyfikenhet.

      Trender. Jo, jag vet, det är svårt att erkänna, men tydligen är inälvsmat och nose-to-tail trendigt, men det har det varit i mer än 10 år nu, så kanske någon form av normaltillstånd infunnit sig. Ännu svårare är att erkänna sin egen fårskocksmentalitet, men jag får väl göra det där jag sitter i flanellskjorta och lyssnar på James Blake.

    • 2011/02/04 23:39

      Tänker att jag kan få in smakar gott i begreppet slöseri också. Varför ska sådant gott gå till spillo helt enkelt.

  5. 2011/02/04 20:33

    Instämmer! Det räcker så. Sedan så måste jag också poängtera, även fast det klan låta hopplöst ängsligt, att de mest populära styckningsdetaljerna, det vill säga filéer och dylikt, är så tråkiga.
    På söndag blir det kalvbog hos oss. Det är en trevlig köttbit.

  6. Micke permalink
    2011/02/05 08:46

    Jag fattar inte varför det anses som dom ”nasty” bits, dom är ju en del av ett dött djur, om så det är en muskel eller njure…so what! Och så länge det inte är skämt/surt /luktar illa.

    Jag va också en av dom som tyckte att lever o dyl inte hörde hemma på tallriken, men efter att jobbat på en liten charkfirma – Bromma Chark, och sett vad som ingår i pastejer och korv, så ändrade jag uppfattning helt – rå pastjesmet är mums!
    Det är god och nyttig mat helt enkelt.

    Tack för en bra blogg föresten!

Kommentera

