Skip to content

Patrik rekommenderar en kokboksbetraktelse

2011/01/30

Här tänkte jag skriva en överdriven hyllning till Sara Danius civilisationskritiska analys (eller nåt) om den transformation som Bonniers kokbok genomgått under 50 år. Men det kan jag ju inte för det är inte min grej.

Jag nöjer mig med att konstatera att det rör sig om stor underhållning.

Bonniers kokbok. Det är inte ofta jag skriver om den, trots att jag faktiskt har både 2002:an och 1960:an (som jag fick i 35-årspresent). Den nya har inte så kul recept helt enkelt och alldeles för många hänvisningar till behovet av alldeles för höga kärntemperaturer i kött. Egentligen är den bara bra till grundrecept som pannkakor och köttfärslimpa och sånt eller som kokbok för barn. Den äldre är kul på grund av just de saker som beskrivs i Sara Danius artikel plus att där finns rolig saker som mexikansk biff (vilket innebär kött med lite chilisås på serverad med bandspaghetti) och fin köttgryta. Som husmodersbok betraktat är Julia Childs mycket roligare.

2 kommentarer leave one →
  1. 2011/01/31 14:36

    Måste skryta och berätta att Sara är min syster. Visst är hon fantastisk? Roligt att du uppmärksammat hennes alster här!

    • 2011/01/31 14:47

      Tänk det visste jag inte. Skryt på! Absolut fantastisk. Och fantastiskt rolig.

Kommentera

