Skip to content

Ugnsstekt rödspåtta med rött, grönt och gult

2011/01/29

Jag fiskar inte. Inte av princip utan för att det varit så tråkigt varje gång jag i vuxen ålder gett mig på det. När jag var yngre däremot, barn till och med, hände det att jag följde med min morfar och plockade upp näten. De hade sommarstuga i norra Bohuslän och som jag minns det tog han upp ungefär hur mycket rödspåtta om helst. De kallade den rödspåtta, inte rödspätta, inte hamsing och inte fittelock(!). Inte horunge heller. Pleuronectes platessa tycks ha hur många benämningar som helst. Exempelvis lär den kallas röspåtte på mitt älskade Sydkoster, men det här var vid fastlandet och mormor, morfar och den där andra gubben sa rödspåtta.

Rödspåtta var länge rödlistan av WWF, men enligt deras senaste Fiskguide finns MSC-certifierad att tillgå. Så vitt jag kunde förstå hittade jag sådan. De tycktes dessutom ha lekt av sig och innehöll ingen rom eller mjölke. Det är väl bra? Jag är ingen expert, men det känns okej. EDIT Visade sig vara fel det där, en fisk hade rom och en mjölke. Ska man inte kunna lita på fiskmånglare? ENDIT

Mormor brukade steka dem hela i panna om jag minns rätt och senare även röka dem. Jag tänker, inspirerad av ett Hugh-recept och ett Jamie-recept, steka i ugn tillsammans med körsbärstomater, gröna bönor och majonäs. Det ni!

Sen tog det lite tid och jag väntade på rätt tillfälle och gjorde jag såhär:

Satte ugnen på 225. Ställde in en plåt. När ugnen var varm tog jag ut plåten. Oljade, kryddade med lagerblad, salt och timjan. Lade de urtagna rödspåttorna på plåten. Lade lite aningen förkokta gröna bönor rumlade med sardellpasta runtikring. Lät stå i ugnen en kvart eller tills plattisarna var klara (vilket innebar en kvart då de vägde cirka 600 gram styck, men det kan mycket väl betyda både mer och mindre). Serverade med både entimmesbakade körsbärstomater och majonnäs.

Såhär blev det:

Och självklart serverar jag på de fantastiska tallrikarna Löja jag ärvt av mormor och morfar.

No comments yet

Kommentera

