Skip to content

Stor grisbit?

2011/01/14

Även om den är lite isig och fryst så ligger den inte på någon isbit. Det är ju inget problem. Men jag vet inte vilken grisbit det är. Det kanske är ett problem. Ett stort stycke fläskkött i frysen. När jag beställde och fick hemleverad linderödssvin i höstas inträffade leveransen av den färska styckade grisen när jag var i Schweiz. Det innebar att jag inte kunde undersöka köttet i färskt tillstånd vilket är bättre om man vill identifiera tyckdetalj. Inte för att jag nödvändigvis hade klarat i alla fall, då.

Nåja, nu har jag tagit ut den ur frysen och den ser ut såhär:




Vad kan det vara? Vem vet?

Vad jag gör med den beror på vad jag kommer fram till att det är efter att ha inspekterat den ytterligare i tinat tillstånd.

Vad tror du?

14 kommentarer leave one →
  1. 2011/01/14 16:38

    UFO alltså… Fläskkarré?

    • 2011/01/14 16:58

      Det vore väldigt trevligt om det var karré, men jag vet inte hur mycket karré det är på en liten linderödare (den var liten) och de brukar inte styckas med skinnet kvar. Men, kanske.

      Den väger 2,2 kg för resten. Skulle kunna vara skinka. Det kom en till skinkbit, men två bitar skinka är inte ovanligt. Det fick jag från Solberga förra året och då var ena lite plattare. Som den här. DOck att den här är större trots att resten av delarna är mindre.

      Har linderödare större ben månntro?

      Ska bli intressant att se om där döljer sig nåt ben.

  2. 2011/01/14 18:14

    nä, 2 kg är lite mycket för karré.

  3. Örjan permalink
    2011/01/14 19:11

    Färsta bilden med slakteristämpeln fick mig direkt att tänka på skinka, där det ju alltid placeras en stämpel. Övriga stämplar? Sidan och bogen?
    Och från ena ”kortsidan” såg det ut som skinka. Andra har ju ett avsågat ben.
    Men slog bort den tanken eftersom jag antog du bort minnas om skinkan (skinkorna) använts eller ej.
    Alltså skinka eller bog.
    När du nu säger att det var en synneriget liten gris (15kg slaktvikt?) vill jag återgå till antagandet om skinka. Knivskuren knäled, där benet senare sågats av mitt i knäkulan

    • 2011/01/14 19:23

      Då lutar jag ännu mer åt skinka. Jag har som sagt en ännu större i frysen som definitivt är skinka. Hade gärna sett att det var bog, men den är jag rätt säker på att jag förbrukat. Ja, ibland är jag slarvig.

  4. Micke permalink
    2011/01/14 19:39

    såg först en bog bit…men anar nog att det är en skinka iaf, fettranden uppåt bog nacke brukar väll inte vara så randig, men jag vet att den kan va det runt skinkan… jag sätter en 5:a på skinka

  5. Gustav permalink
    2011/01/14 19:41

    Jag tycker mig se rullen och inre läggmuskeln vilket leder mig till att tro skinkan.

  6. Erika permalink
    2011/01/14 23:17

    Jag tycker att det ser ut att vara en bog, på tredje bilden ser det ut som att bogbladet sitter kvar. Den ser också ut att vara lite för marmorerad för att vara skinka.

  7. 2011/01/15 10:00

    Jag kan meddelad att såhär på morgon när den stora grisbiten tinat en aning (den ligger i kylen) verkar det, vilket Erika påpekar, förekomma ett bladformat ben på undersidan. Dessutom är köttet mer uppblandat av både fett (marmorerat) och annat. Nu lutar det definitivt åt bog. Det får GÄRNA vara bog. Bogfläsk är bra kött.

  8. Örjan permalink
    2011/01/15 13:52

    OK bog -Nu nyfiken på vad den transmogroferas till.

    • 2011/01/15 15:37

      Återkommer om det. Nåt enkelt, kan jag säga. Köttet från den här grisen är så gott att det inte behöver så mycket behandling.

  9. 2011/01/15 21:07

    Det där är ju helt klart en bogbladsstek.

Trackbacks

  1. Svar: bogbladsstek (eller palette) « Griskindspatrik

Kommentera

