Skip to content

Pärlhönependang

2011/01/06

Appropå att jag återigen ska laga pärlhöna enligt det här receptet. Det verkar som om pärlhöna inte är rakt igenom okontroversiellt att köpa, i alla fall om jag ska lita på Hugh Fearnley-Whittingstall och det brukar jag göra. Enligt hans köttbok drivs nämligen pärlhöna väldigt ofta upp fabriksmässigt. Och när jag läser fabriksmässigt läser jag Eating animals av Jonathan Safran Foer och då blir jag inte glad (på grund av boken innehåll alltså, Safran Foer är utmärkt).

Tydligen ska fåglar från det franska märket Rogue vara okej och jag tror det var en sådan jag köpte förra gången, på ICA Aptiten på Södermalm. Men nu köpte jag en i Hötorgshallen av märket La belle de France och jag vet inte men fåglar av det märket finns ju överallt. Inte är de speciellt dyra heller.

Det tråkiga i sammanhanget är ju att pärlhöna lanseras som vilt, men det alltså inte alltid. Trist!

Detta tåls att gräva lite runt, så om någon har tid och lust.

Jag tänker hur som helst tillaga den redan köpta lilla hönan ikväll.

EDIT1 Hugh är tydligen inte alltid pålitlig, se Gittos kommentar.

EDIT2 La Belle de France verkar vara ett märke specialinriktat på Skandinavien, i alla fall om jag ska lita på dess importör Tradifood. De skriver på sin hemsida att:

La Belle de France är skapat speciellt för att möta kraven från den skandinaviska marknaden. Med detta garanteras respekt för svenskt regelverk och svenska kvalitetskriterier för produktion, förädling, förpackning och ursprungsmärkning. La Belle de France står också för hög kvalitet och full spårbarhet. Fågelprodukter med denna märkning kommer från medelsnabb och långsamväxande kycklingraser. Våra producenter garanterar att fåglarna fötts upp med stor omsorg. De håller därför en mycket hög kvalitet och har en utsökt smak.
Djuren matas med 100% vegetarisk föda med tillsatta vitaminer och mineraler. Födan är fri från tillväxthormon och antibiotika.

Det låter ju i alla fall inte helt värdelöst. ENDIT

4 kommentarer leave one →
  1. 2011/01/06 16:07

    Däremot ska du inte lite på Hugh när han rekommenderar homeopatiska medel till sina grisar (det säger han i Pig in a day). Det är sådant som får mina tänder att gnissla och min idolisering att liksom tappa fart.

    • 2011/01/06 16:22

      ja, det var ju extremt tråkigt att höra

      det kommer ibland skit med paketet närproducerat/eko-etc, exempelvis att alternativ alltid är bra bara de är alternativ oavsett hur puckade de är (läs antroposofi och homeopati etc.), men jag har aldrig gillat paketåsikter/uppfattningar

      fenomenet visar sig ju för övrigt i assange-wikileak-sammanhanget också, blir trött bara jag tänker på det

      jag fortsätter dock hålla mig skeptisk till fabriksuppfödning av djur och gilla ekologi

  2. 2011/01/07 07:31

    ja, jag föredrar också ekologi.

    Men det här med att behandla sjuka grisar med homeopatisk medicin tycker jag är rätt vidrigt eftersom de i bästa fall läker ut en sjukdom de inte hade behövt behandling för. Men i värsta fall ger det rejält med onödigt lidande för en gris som inte får den medicin den hade behövt. Men men, man får väl ta det goda med det onda i det här fallet.🙂

  3. 2011/01/07 13:56

    Jag tycker det är oansvarigt och dumt och jag tycker inte det är nödvändigt att bara acceptera det dumma med det bra. Tack för att du påpekade det för mig. Gör att jag kan värdera Hughs uttalande på ett rättvisare sätt.🙂

Kommentera

