Hoppa till innehåll

Vi har lammstek

2011/01/02


Som oftast vill jag låta köttet dominera. Så även om jag delvis följer Hestons Blumenthals recept (har gjort förr) och använder en stjärnanis, så är det inte mycket kryddor i det här.

Stor lammstek saltas en dag i förväg. Bryns i olja runt om. 3 stora lökar i bitar och 2 delade vitlökar steks med stjärnanisen i oljan. Lammsteken läggs på löken, 3 dl vatten hälls på, och allt ställ in i ugnen på lägsta temperatur (vilket hos mig är mellan 65 och 95, lite opålitlig ugn).


Låt stå i minst 7 timmar. Ös en gång i halvtimmen. Steken ska långsamt nå runt 55 grader.

3 kommentarer leave one →
  1. 2011/01/02 13:04

    Låter härligt! Jag älskar verkligen lamm – mört och samtidigt smakrikt kött. Håller med att det egentligen inte behövs några kryddor. Lite salt, lite lök och vitlök, ev lite rosmarin eller timjan. Men inte så mycket. Någon god sås, samt en hög potismos. Sedan är du hemma! Lägsta temperatur, vad talar vi då om? 50? 100?

    • 2011/01/02 13:13

      ambitionen är 65 grader, men min ugn är opålitlig under 100 och jag håller koll på innertemperaturen istället, vill inte att den går över 55, helst ska den ligga mellan 45 och 50 under större delen av tillagningen

Trackbackar

  1. Det kan ha varit den godaste lammsteken jag ätit « Griskindspatrik

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 802 andra följare

