Skip to content

Pulled pork alltså, slutet

2010/12/29

Den rökta paprikan! Det är bland annat den som gör det. Jag vill likt Lisa få till röksmak. BBQ innebär ju låggrill i rökig atmosfär. Det är svårt att få till i ett kök (även om just vår ugn ryker nåt i i helvete). Inte för att allt måste smaka rök för att vara gott, men pulled pork är en bbq-rätt och jag antar att en ska smaka lite av en rökig grill.

Så när jag blandade ihop kryddorna enligt Cook’s Illustrateds recept bytte jag ut hälften av parpikapulvret mot rökt paprika och när jag gjorde såsen enligt nedan kompletterade den heta såsen (hot sauce) med chipotle-sås. Plus att jag duttade i lite chipotle-bbqsås (sånt som finns på bbq-hyllan). Jag skippar därmed liquid smoke, mår lite illa av lukten och drar mig för att använda.

Annars är det som det är skrivet.

Karrén har stått i ugnen på 140 grader i 3 timmar och på 170 grader i 2 timmar. Den lossnar hur lätt som helst från benet. Bråka den ordentligt.

Såsen behöver:
1 liten lök
½ dl vatten
2½ dl ketchup
2½ msk mörk sirap
1 msk äppelcidervinäger
1 msk worcestershiresås
1 msk dijonsenap
½ tsk hot sauce
½ tsk chipotlesås
några varv svartpeppar
1 msk olja
1 liten pressad vitlöksklyfta
½ tsk chilipulver
1 krm kajenn

Såsen gör:
Det enkla sättet är att steka lök och vitlök mjuka tillsammans med de torra kryddorna, att vispa ihop övriga ingredienser och sjuda dem med lök etc.

Det komplicerade sättet är att köra löken i mixer med vattnet, sila det och blanda med de ingredienser som inte är torra, steka torra kryddor och vitlök i oljan och därefter sjuda allt i 25 minuter. Eller så gör man som jag och blandar bara alltihop inklusive löksaften och sjuder det i pannan.

God sås blir det. Och den går naturligtvis att använda till en massa andra saker också.

Blanda ner hälften av såsen i köttet.

Servera med allt möjligt.

7 kommentarer leave one →
  1. 2010/12/29 16:26

    Lite liquid smoke för röksmaken? Fuskigt kanske men okej

    • 2010/12/29 17:10

      Jag har som sagt lite svårt för liquid smoke i sin rena form, mår illa av lukten när den är så stark, och kan inte förmå mig hälla den i såsen.

      Tro nu inte att jag lurat mig att tro att dylika essenser inte förekommer i övriga i receptet ingående rökiga ingredienser.

      Hur som helst behövdes inget mer. Det blev perfekt såhär.

  2. 2010/12/30 21:49

    Det går ju egentligen inte att ägna sig åt seriös matlagning om man bor i lägenhet. Men det finns visst någon blogg som handlar om hur man kan tillaga det mesta i en kaffekokare?

    • 2010/12/30 22:32

      du och dina idéer, kaffebryggare

    • 2010/12/30 23:04

      Vann visst nåt pris, den där bloggen. Min spis är marginellt bättre än en kaffebryggare.

Trackbacks

  1. Carnitas – två (2) varianter (del 1) « Griskindspatrik
  2. Ännu en grisig helg « Griskindspatrik

Kommentera

