Hoppa till innehåll

Lägga in sill, steg 1 – förberedelser

2010/12/17

 

Nu är det strax dags att lägga in sill, i alla fall om man vill ha egeninlagd på julbordet. De flesta sillinläggningar kräver åtminstone 2 dagar, ofta mer, i lagen innan de är klara. Om man inte använder färdiginlagd sill, som man bara liksom smaksätter. Det kan man förstås om man har bråttom eller känner för det.

Jag gör inte så. Jag köper inte heller hel sill eller enbart urtagen sill. Det är för svårt för mig att filéa den. Dålig på fisk på det sättet.

Jag köper därför salt sill i filéform. Alltså sill som saltats för konservering och filéats av fiskhandlaren strax innan försäljning. Sådan sill kan köpas hos den seriöse fiskhandlaren.

Om man köper salta sillfiléer måste de vattnas ur innan man kan lägga in dem. Och det är där jag börjar denna genomgång.

Gör:
Köp salt sill. 12 stycken filéer räcker till 2 ordentliga inläggningar eller 4 lite mindre. Skölj av sillen ordentligt i kallvatten. Ställ i kylen täckta med vatten över natten.

Såhär alltså:

Vi ses i morgon.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 802 andra följare

