Skip to content

Årslista #3 – 50 album, bäst

2010/12/16


Okej, det här är mer en vanlig årsbästalista med vad jag tycker är de bästa albumen. Ett tag funderade jag, efter att ha läst lite listor och krönikor, på att sortera bort lite för uppenbara grejer, kanske de som förekom i den statistiska listan, för att på så ätt uppnå en mer intressant lista, en lista som ger läsaren lite fler tips. Men jag är ju inte någon journalist och du som läser här är förmodligen mest intresserad av fläsk och fett och blir bara irriterad av mina evinnerliga videor och de här årslistorna.

Blääh!

Så jag kör en ärlig lista. Och den innehåller bara sådant som kom i år.

Men man vet ju aldrig…

Så här ser listan med 2010 års bästa album ut, idag. (Och bry dig inte så mycket om siffrorna längre ner, de är av mindre betydelse, det här är bara skitbra musik.)

1. R Kelly – Love Letter

I sista sekunden bara kommer han med nåt så fantastiskt som sitt bästa på kanske ever. Och då står få emot. Det är rena Kelly-kavalkaden, alla varianter, men framför allt min favoritvariant, den som visar hur jävla bra han sjunger, den som visar hur mycket han kan se på bakåt, framåt och åt sidan. Den smäktande, den som bara får mig att gråta och dansa på en gång. Den R Kelly! Klassklassisk soul i When a woman loves, klassklassisk marvin-tammi-duett med K. Michelle (missa inte hennes mixtape what’s the 901) i Love is, hill street-piano i Lost in your love, Radio announcement, den sekvens om 5 som börjar med Radio announcement och slutar med Music must be a lady kan var de bästa 5 i rad någonsin, bla, bla, bla. När R Kelly är bäst så är han bäst.

2. Girls – Broken dreams club

Thee oh so protective one och Carolina är vackrast och jag älskar Girls. Fantastisk konsert med liljor på Way out west, som jag inte missade, till skillnad från den på Debaser (som jag dessutom hade biljett till).

3. Håkan Hellström – 2 steg från paradise

Ja, jag vet, en annan dag eller till och med just nu skulle Håkan kunna komma etta på den här listan, men 8:a är ingen dålig placering. Jag älskar Håkan och jag älskar 2 steg… Det är inte omöjligt, kanske till och med troligt att det är den av årets skivor jag kommer att ha lyssnat mest på om 10 år, men nu är nu och veckan som jag sammanställer 2010 års albumlista regerar R Kelly. Så objektiv är jag. Usch nu får jag ångest, ramlar jag i vill vara annorlunda-fällan här. Och här förstår ni så ändrar jag mig och flyttar upp Håkan till 2:a-platsen för R Kelly regerar min lista, men Håkan är Håkan. Nä, 8:e plats blir det. Nä 3.

4. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Och där kom mästerverket, jag kommer att ångra det här också, men ärligt talat, ibland blir jag lite mätt på honom, men visst, skitbra och mästerverk och skitbra, och galet, bla, bla, bla. 4:a. R Kelly stal Kanyes stund och Girls och Håkan pratar mer med mig.

5. Blackbird BlackbirdSummer heart

Helt annorlunda. Lite svårare att förklara, att ta på. Sommarens skiva helt enkelt. Lyssna och avgör.

6. CEO – White magic

Jag är fortfarande kär i allt TTA-gossarna och Sincerely Yours gör.

7. jj –No 3

Se CEO.

8. Ikonika – Contact, Want, Love, Have

Olika delar bitpop (rörmokare 0:28), dubstep och Jean Michel Jarre. Toppen!

9. Drake – Thank me later

För Fireworks, Karaoke, The Resistance, Upp all night och Shut it down.

10. The-Dream – Love King

För Florida University, Love King, Yamaha och Nikki part 2.

11. Arcade Fire –The suburbs

För att det är en fantastisk skiva och för att videorna till We used to wait och The Suburbs är såå bra.

12. The Radio Dept. – Clinging to a scheme

Jaha, etta på mest spelad och å här långt ner, ja ja, jag har ju förklarat.

Resten

13. Beach house – Teen dream

Höll hela året.

14. Ciara – Basic Instinct


Ciara!

15. Vampire Weekend – Contra

Jepp.

16. Salem – King Night

Helga natt, eller nåt.

17. M.I.A. – Maya

18. Goldmund – Famous Places

Goldmund är Goldmund är alltid bra.

19. Toro Y Moi – Causers of this

Mer lugnt.

20. MGMT – Congratulations

Missade helt första skivan och den här är konstig på nåt sätt, men gillar.

21. Monty – 2010

Call and response.

22. Wild nothing – Gemini

Jävla Way out west-arrangörer som lägger de bästa grejerna på klubbar som man inte kommer in på.

23. Moto Boy – Lost in the call

24. Big Boi – Sir Lucious left foot…the son of Chico Dusty

25. Pantha du Prince – Black Noise

26. Victor Sjöberg – Breakfast in America

27. Crystal Castles – Crytal Castles (II)

28. Caribou – Swim

29. Delorean – Subiza

30. Twin Shadow – Forget

31. Robyn – Body talk

32. Nicki Minaj – Pink Friday

33. Emily Jane White – Ode to sentience

34. Caitlin Rose – Own side now

35. Rihanna – Loud

36. The Pack – Wolfpack Party

37. Teenage Fanclub- Shadows

38. Jónsi – Go

39. Joel Alme – Waiting for the bells

40. Curren$y – Pilot Talk

41. Rick Ross – Teflon Don

42. Tove Styrke – Tove Styrke

43. This is head – 0001

44. Gayngs – Relayted

45. Stornoway – Beachcomber’s Windoswill

46. Glasser – Ring

47. Yeasayer – ODD BLOOD

48. Small Black – New Chain

49. First Aid Kit – The Big Black and the Blue

50. Tunng – …and then we saw the land

Dock att jag kanske ångrar mig och flyttar runt och byter ut. Det får ni ta.

Nästan alla album i rad.

51. (eller högre upp) Tracy Thorn – Love & its opposite

Mestlistorna: låtar, album.

4 kommentarer leave one →
  1. 2010/12/16 13:03

    Wow, vilken fin lista! Så många av mina egna favoriter som jag inte sett på andra listor!

    • 2010/12/16 13:38

      Det är ju det jag säger att du har bra smak!

      Jag får väl erkänna att varken The Pack eller Curren$y hade jag känt till utan dig. Min hiphop-koll försvann för länge länge sedan.

Trackbacks

  1. Årslista #5 – en massa album, också bra och sånt jag missat « Griskindspatrik
  2. Årslista #6 2011 – Bästa album « Griskindspatrik

Kommentera

