Skip to content

Korvkurs

2010/11/30
by


I födelsedagspresent för snart ett år sedan fick jag av Veronica en kurs i korvmakeri på T&J. Det har tagit lite tid att komma iväg på den. Verkar som om det är vanligt att just vad som kanske kallas upplevelsepresenter har en tendens att glömmas bort på det sättet. Nu dags. Vi var 7 stycken och vi fick göra korv enligt 7 utdelade recept från repertoaren. Jag antar att jag kunde tagit med mig ett eget recept (tror inte det, va, men något från en bok eller en blogg eller så), men jag ville mest få en känsla för själva ut med smeten i fjälstret för det har jag varit lite rädd för och det är nog huvudskälet till att jag aldrig gjort korv förut. Det jag är mest osäker på i matlagning är nämligen det mer hantverksmässiga, eller om man ska säga praktiska eller jag har tummen mitt i handen helt enkelt och det blir lätt fel om det krävs koordination och motorik. Trodde jag. Jag var minst lika bra som de flesta där, faktiskt. Nu har jag passerat den tröskeln och dessutom lärt mig knyta ihop korvarna i en sån snygg 3-länk-kedja.

Jag har inte ätit av korvarna (vi delade lika av alla sorter) ännu, men jag tror de är jättegoda.

.

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/12/05 12:39

    Otroligt snyggt! Jag är jätteimpad, och mer sugen än någonsin på att pröva själv. Men det vete sjutton om det blir av innan årsskiftet. Och jag som hade trott att 2010 skulle bli mitt korv-år… förstår att du måste vara mycket nöjd!

    • 2010/12/05 12:49

      Ja, jag är speciellt nöjd med ”knutarna”. Nästa år, Annika. Du har lagat annat i år, liksom.

Kommentera

