Skip to content

Hej, jag äter senapspanerad strömming!

2010/11/25
by

Jag vet inte i hur många tusen år jag har lagat den här rätten, men det är svårt med minnet när man är så gammal som jag. Den smakar hur som helst (kanske mitt favorituttryck) väldigt gott tillsammans med ett trevligt mos, BRYNT SMÖR och lingon. Köpte strömming från en sån där köra hem-firma. Den var helt okej. 1 kg varav en del fick gå in i frysen.

VARNING! Det är otroligt enkelt, men man kan bli lite senapsäggmjölkladdig om fingrarna.

Behöver:

  • 6 strömmingsfiléer till Patrik idag
  • 4 strömmingsfiléer till Veronica idag
  • 4 strömmingsfiléer till Patrik i morgon
  • 3 strömmingsfiléer till Veronica i morgon
  • 3 strömmingsfiléer till Gustav idag
  • 2 ägg
  • 2 msk senap
  • 4 msk mjöl
  • salt
  • vitpeppar
  • smör

Gör:

  1. Vispa ihop ägg och senap i en bunke.
  2. Häll mjölet på en tallrik.
  3. Doppa en strömmingsfilé äggsenapen.
  4. Doppa en strömmingsfilé i mjölet.
  5. Hetta upp en stekpanna till medelvarm.
  6. Smält 1 msk smör i stekpannan.
  7. Lägg den sålunda doppade strömmingsfilén i smöret.
  8. Repetera från steg 3 tills stekpannan är full.
  9. Vänd på strömmingsfiléerna.
  10. Stek strömmingsfiléerna färdigt.
  11. Lägg strömmingsfiléerna någonstans.
  12. Om du har strömmingsfiléer kvar, börja från steg 3.
  13. Om inte, servera.

















2 kommentarer leave one →
  1. 2010/11/25 20:31

    Jag förstår inte varför du inte gör dina recept i form av flödesscheman eller finita automater.

Kommentera

