Skip to content

Kycklingrätt – grädde, citron och en hygglig massa lök

2010/11/23
by


När jag inte hittade en pärlhöna i lördags köpte jag en kyckling i stället. Inte en eko, jag har haft dåliga erfarenheter av eko-kycklingarna på sistone, för stora, konstiga, svårlagade, utan knäredskyckling från Lulles på knappt 1,5 kg. Sen hittade jag en pärlhöna på ICA Aptiten.

Så kyckling i frysen några dagar, men frysen måste tömas lite, det kommer ett får på lördag. Så nu gör jag en helstekt kyckling ungefär som jag gjorde Isobels pärlhöna i lördags.

Några små förändringar förutom fågelval. Bort äpplen, rotselleri, vin och äppeljos (hade visst i lite ändå). In mer citron och massor med lök. Stek löken långsamt och rätt länge innan du beskvätter den med josen av en citron, lägger den brynta kycklingen på den och skjutsar in allt i ugnen.

Inga konstigheter:

Återkommer när jag vet hur det blir.

EDIT Smaka av med citron och salt och sånt. ENDIT

Jo, det blev gott, men man behöver verkligen ingen äppeljos, det blir sött nog ändå av löken, snåla inte med citronen.

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/11/23 18:40

    Och vad är det där vita på kycklingen på sista bilden?
    Och varifrån kommer fåret?

Kommentera

