Skip to content

Ankfett, grapefrukt och vitkål

2010/11/21
by


För er som inte har boken Fat av Jennifer McLagan och för er som har den, men märkligt nog inte har vänt ihop den här enkla (bortsett från ett steg), så ska jag berätta hur man gör vitkålssallad med smak av ankfett och grapefrukt. En sallad som jag tror kan göra stor succé på ett julbord.

Ankfett finns att köpa lite varstans och själv hade jag kvar några deciliter från en burkad confit de canard. Femtio gram behöver du. Dessutom två Grapefrukter, ett mindre vitkålshuvud, och en halv schalottenlök.

Riv av en del av det yttersta av grapefruktskalet (kallas visst zest), 2 tsk ungefär. Filéa grapefrukterna och jag tänker inte förklara hur för jag lyckades inte så bra. Spara ungefär halvdecilitern jos. Blanda filéer, jos och zest.

Strimla vitkålen.

Hacka schalotten. Stek ljust i 1 msk ankfett. I med resten av ankfettet och grapefruktblandningen. Hetta upp och häll över vitkålen.

EDIT Hppsan och OBS! Det ska visst vara en matsked sherryvinäger också. I med den här. ENDIT

Vänd runt.

Ät. Beska, tuggmotstånd och ankfettets speciella karaktär. Gilla!

Skickar med den pretentiösa långversionen också:

Kommentera

