Skip to content

Bråkad kruksylta?

2010/11/18
by

Vad vi hållit på. Översätta rillettes och pulled pork?

Slarvsylta, bråkad hals., etc. etc.

Nä, det går ju inte, den och den andra föreslår och alla uttalar olika och allt är märkligt och, jag vet, inte så intressant heller. Så sitter jag med google translate ett tag och mixtrar lite och så kommer jag ihåg att ”potted meat” på engelska är just rillettes…

SLUTA NU!!!!!

Nä!

En gång till bara!?

Ett förslag: krukfläsk?

Eller två då: kruksylta?

Jag kan acceptera tillägget ”bråkat/bråkad”.

För rillettes alltså.

6 kommentarer leave one →
  1. chall permalink
    2010/11/18 19:17

    Jag bor i Memphis och där är det en serioös distinktion mellan ”pulled pork” och ”sliced pork”… själv tänker jag mest ”trasat kött” (eftersom i mitt huvud är ”fläsk” mest sidfläsk😉 ) men jag kan tänka mig att översätta det som ”draget fläsk” eftersom det är ”dragit bort från benet” snarare än ”skuret fläsk”. Annars finns ju klassikerna ”mos” kanske lite ”fläskmos” ? som lungmos, denna gamla goding😉

    • 2010/11/18 19:32

      ja, jag brukar säga draget om jag skulle tvingas översätta vilket jag egentligen inte tycker man ska behövar

      bråkat betyder just söndertrasat (ungefär) vad jag förstått på tidigare kommentarer

      fläskmos låter vulgärt bra!!

      • chall permalink
        2010/11/22 22:58

        🙂

        vad gäller bråkat funderade jag igår kväll på ”slitet fläsk” eller slitetkött eftersom det är lite mer som trasat – vilket eg. kanske är mest korrekt.

        roligt i vilket fall.

    • 2010/11/23 08:09

      slitet? jättebra!

  2. Peter permalink
    2010/11/22 22:05

    Fläskmos låter ju sjuk bra (även krukfläsk) men Rillette kan väl lika gärna vara helt gjort på anka också, eller?
    Därför lägger jag min röst på slarvsylta, kruksylta eller bara krukkött?

  3. Patrik permalink
    2010/11/22 23:51

    Ja, anka, gås, till och med lax och tonfisk har jag sett, jag har gjort på tunga och kind (sök), måste undersöka slarvsylta så att det inte bara är nåt man gör av sina fiender, tills dess: kruksylta eller helt lätt rillette

Kommentera

