Skip to content

Slutet, lilla konfiteringsprojektet – del 9

2010/11/15
by


Vi åt dem, de små fötterna och den lilla läggen, med smörkrossad potatis, surkål och senap. Jag och Gustav. Runt tre timmar behövdes, kanske mindre. Jag kollade inte så noga och jag ville ha dem riktigt medgörliga, riktigt mjuka, så hellre för länge än för kort. Lät allt svalna i ugnen över natten och sen fiskade jag upp grisbitarna och lät svalna i kylen över dagen. När jag kom hem ikväll värmde jag på dem helt hastigt i ugnen. Inget mixtrande för att uppnå krispigt skinn eller så. Jag vet inte ens om det är möjligt. Olja- och isterblandningen blir finemang att steka med framöver.

Inte mycket mer att säga om det. Än att skinn, kött, fett, slimey gojs däremellan var fulländat gott. Men det var en liten lägg och den räckte knappt till en vuxen och ett barn. Tur jag hade fötterna.

Och så lite bilder för redan invigna.



Tidigare inlägg i succéserien här och här.

No comments yet

Kommentera

