Skip to content

Forts. lilla griskonfiteringsprojektet – del 9

2010/11/14
by
008

Okej, fortsättning alltså. Det är rätt enkelt, men jag kan lika gärna förklara.

Ta den lilla fläskläggen och salta den en aning. Ta de små grisfötterna och salta dem en aning. Blanchera fötter och lägg. Inte för att jag vet varför, men det kändes fint på nåt sätt och lite av borsten mellan tårna lossnade. Låt fötter och lägg svalna och rinna av lite. Sänk dem i fett. Företrädesvis ister vilket jag använder idag. Ankfett går bra också. Och bra olja. Jag blir alltid tvungen att komplettera med olivolja eftersom mina grytor är för stora och det tar en del att fylla upp. Idag också In i ugnen på 125 grader. Låt stå. Man får titta till grejset ibland och eventuellt tynga ner grisbitarna så de inte flyter upp ovanför ytan. EDIT: Man kan även bli tvungen att sänka temperaturen en aning. När jag kollade nyss rörde det sig lite för mycket för min smak så jag sänkte till 100 grader. ENDIT

Och där befinner jag mig för tillfället. Vi hörs!

Kommentera

