Skip to content

Kluvna märgben med benmärg

2010/11/12
by

Det är väl rätt uppenbart vid det här laget. Att jag följer nån slags fettodiet. Att jag bara äter fett och kött och broccoli, men fuskar med böner och linser. Alltså att kalla det en diet är löjligt. Det är ju drömmen. Jag saknar barasmörochostspagetti och kanske en levain då och då.

Men annars.

Smör. Fetyogurt. Märg. Ister. Högrev. Broccoli. Bacon. Ägg. Finemang.

Hörrni!

Fredagsmys således: skirt steak kompad av gräddstekta trattisar, märgsmörslungad broccoli och märgben med märggegga. skirt steak är ju rätt känt hur man steker och trattkantareller steker du som du vill. Broccoli.

Men märgen är ju värd en liten beskrivning. Eller? Jag började igår.

Behöver:
2 märgben, kluvna
3 schalottenlökar, hackade
3 vitlöksklyftor, hackade
brödsmulor (från valnötsbröd visade det sig)
5 hasselnötter, hackade

Gör:
Skrapa märg ur ben. Hacka. Stek lök och vitlök mjukt. Blanda med smulor och nötter. Lägg geggan i benen. Gratinera i ugn, 200 grader, 10-20 minuter. Servera

Inspiration: Hix.







Å så fick ni visst nya jj på köpet. Lyllos er!!!

8 kommentarer leave one →
  1. 2010/11/12 22:15

    Var är filmen?

  2. 2010/11/14 18:42

    Var får du tag på så stora paket ekosmör?

    • 2010/11/14 18:45

      På Coop vid Medborgarplatsen nere i underjorden bredvid Filmstaden/Söderhallarna. Aldrig sett förut.

  3. 2010/11/17 20:16

    Kilo-paket med ekosmör finns på vårt Coop Forum också, Bromma alltså. Men Patrik, jag är besviken över att ha förlorat dig till den där fettkulten. Vad hände med HCHF?

    • 2010/11/17 20:21

      Jag tänker inte kommentera det där senare, det blir så hopplöst mycket tjat om att må bra etc. och då får du bara vatten på din kult-etikett-kvarn. Jag konstaterar att fett är gott och om du kolla på listan över sökord som resulterar i träff hos mig står det rätt lite om spaghetti och ris. Jag lär dessutom fortsätta att täcka mina köttbitar med alla möjliga typer av socker.

  4. erik permalink
    2012/01/10 13:07

    var köper du dina märgben?

    • 2012/01/10 20:13

      där de säljer bra kött, latinamerikanskt livsmedel eller husmans deli

Kommentera

