Skip to content

Liten salt griskind

2010/11/11
by










Egentligen borde jag ha lyssnat lyssnar inte på kloka alla gångerpå de kloka och inte använt min fina linderödssvinkind till nåt så enkelt som en petit salé. Men jag har konfiterat och gjort rillettes, så, ja, jag behövde gå vidare. Nästa steg blir kanske nån form av vinbräsering.

Intressant med de här griskinderna från Dalängarnas Linderödssvin, de är rätt köttiga och de har mycket fett. Inte så svårhanterade faktiskt. Inte så fruktansvärt mycket bindväv. Den där beståndsdelen som gör att griskind och annan kind behöver lång tillagningstid. Inte för att det var spelar nån roll just nu, jag ville bara säga det.

Nåja, petit salé var det. Kokt rimmad köttbit.

Rimmat köttbiten har jag gjort sedan tidigare. Den tar jag ut ur kylen, sköljer av och lägger i en bunke med vatten över natten. Jag misstänker att den är lite salt nämligen och jag är rätt känslig för salt. Faktiskt. Över natten alltså. Morgonen råkar jag gå upp tidigt trots att jag inte ska iväg förrän typ 8 halv nio. Gör att jag får tid till lite sjudning redan då för trots vad jag skrv ovan lär den behöva minst tre timmar. Det blir alltså en på morgonen koka och sen kommer jag hem och låter gå åtminstone 2 timmar till. Eftersom jag sjuder kinden håller den hyfsat hög temperatur hela tiden. Det går lite snabbare. Det gör att. Den behöver en inre temperatur av minst 70 grader för att bindväven ska ombildas till gelatin. Ibland kan den dock behöva längre tid, speciellt om man konfiterar på lägre temp. Om man bräserar borde det bli något i stil med drygt 3 timmar. Man kan känna efter och när svålen är helt mjuk eller köttet enkelt ger vika när man petar med en gaffel, då är det klart vågar jag påstå.

Nåja, det om koktid. Jag sjöd min med lök och morot och lagerblad. 3 timmar. Sen åt jag den med linser och kantareller. Den var fortfarande lite för salt salt för mig och köttet var lite lite torrt faktiskt, inte torrt som i svårt att tugga, det föll isär fint etc, men lite torrt, erkänner (så kan det bli när man kokar). Men fettet, fettet, fetttet!!!

FETTET var jävligt gott!

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/11/12 22:13

    ”Den där beståndsdelen som gör att griskind och annan kind. Inte för att det var spelar nån roll just nu, jag ville bara säga det.”

    Syntax error.

    • 2010/11/12 22:15

      Jag kör ofta med det. Min blogg är inget föreläggande. Men det saknas faktiskt något där som jag glömt vad det var. Ska försöka fixa.

Kommentera

