Skip to content

Älskling, flanksteken med smält märg är klar!

2010/11/05
by

Jag kom hem med en liten påse märgben från Hötorgshallen och som en händelse hade den eminente Inälvspojke blev Pickles & porkpatrik blev Kortomgottpatrik även känd som Patrik Kull (tror jag) lagt upp ännu en genialisk fantastisk grej. Grejen om benmärgssmöret och benmärgsbearnäsen.

Flankstekens förespråkare, det är jag. Så jag tänkte det ena och det andra och så gjorde jag snabbhårdstekt flankstek med smält märgsmör. Och nu är jag alldeles flottig om läpparna och artärerna ropar efter Jan Stenbeck.

Jag orkar inte mecka med tusen bilder. Så kort bara: In med benen i ugnen på 225 grader. Märge smälter ut. Hjälp det genom att gröpa lite. Häll smält i en skål med smör. Rör runt. Pressa ner vitlök. Salta. Låt svalna lite (det är skitvarmt). Sila av vitlöken om du vill (jag rekommenderar). Stek lagom stora flankstekar hårt 1,5 minuter per sida. Vila. Lägg på tallrik. Häll smörmärg över biffarna.

ÄT!

3 kommentarer leave one →
  1. 2010/11/06 01:28

    Porr, porr, porr! hehe jag hade inte silat men different strokes for different folks så att säga😉 Och ja de är riktigt roligt att vi tycks göra samma saker…typ, syra gurkor och köpa märg😀

    Det ända är väll att min blogghistoria blev lite fel, först va ja inälvspojken med http://offalboy.blogspot.com/ , sen blev jag pickles & porkpatrik som du länkade till dära haha🙂 (om än lite pretto då ja skrev på engelska)

    Tänk om vi hade arrangerat en middag under halv åtta hos mig konceptet haha det hade blivit bra tv det, är lite trött på räkor och oxfile i tv-rutan😉

    • 2010/11/06 10:22

      Fixat Patrik. Jag hade inte heller föreslagit sil om jag rostad eller konfiterat vitlöken först. Nu var den rå. Var gott så också, men mindre skarp silad.

  2. 2010/11/06 06:51

    Jag tycker vi borde ligga på tv4 om en matbloggar-halvåttahosmig. DET hade kunnat bli helt divine!

Kommentera

