Skip to content

Nåt med griskind

2010/11/03
by


(Ja, jag vet.)

Först tänkte jag faktiskt göra nåt som Andreas gjorde vid tiden för min bloggs födelse. Nämligen lufttorka griskinden från Dalängarnas linderödssvin. Men, nej, jag vågar faktiskt inte och jag vill inte bli av med min kind, behöva slänga den. Mitt kök håller inte under 14 grader eller vad som kan tänkas behövas för lufttorkning. Kanske när vi renoverar köket att vi skulle kunna ha nån sval eller nåt, men inte nu.

Därmed har jag en tinad griskind i kylen och den ska bli något. Det som ligger närms till hand är att rimma den i lag, men jag har inte bestämt mig.

Nu ska däremot attackera en kalvnjure med både smör, eau de vie, kanske citron och grädde. Bacon?

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/11/03 23:29

    twitterade jag dig? Minns inte. Om jag gjorde eller skulle eller skrev och hela skiten hängde sig.

    Men det jag skrev var just det; att det är nästan synd på rara kinder. Bättre torka sidfläsk eller så. För de är nästan godast bräserade eller konfiterade tycker jag.

    • 2010/11/03 23:47

      nä, du twitterade inte, men som du ser på nästa inlägg valde jag att torrimma, jag har ju redan konfiterat 3 ggr tror jag och den möjligheten finns även med torrimmad kind, men jag tänkte faktiskt koka den, det kommer nya kinder, det gör det alltid

Kommentera

