Skip to content

Rullad getslaksida med rosmarin,citronskal och vitlök

2010/10/31
by


Det stod slagsida på påsen,men det tror jag är fel. Slaksida är en köttbit på djurets sida som på kossan omfattar bland annat flanken. På den här geten jag har delar av är det en lång, ojämn och rätt tunn köttbit med mycket bindväv och hinnor. Jag tänker lång tid (hinnorna) och jag tänker rullad. Man skulle kanske kunna slita bort hinnorna och dela den i stekar och behandla den som flank.

Men jag rullar den alltså efter att ha strösslat den med rosmarin, salt, citronskrap och hackad vitlök. Sen steker jag den hårt runtom och bräserar den i vitt vin på 150 graders ugnsvärme. Det tar minst 4 timmar att få till den. Sen låter jag den svalna och äter den skivad till frukost. Rätt gott, inte fantastiskt men rätt gott.

Inte snygg mat.

5 kommentarer leave one →
  1. 2010/10/31 14:55

    Vi visste inte vad vi skulle kalla den. Mag/sidan var det i alla fall.

  2. 2010/11/18 23:52

    Lustigt, jag gjorde exakt nästan precis samma kryddning på min slaksida ifjol. Det var dock ett får som jag snott den av, och inte get. Och min fick på grund av tidsbrist nog bara en två timmar i ugn, vilket var lite lite.

    Grym blogg för övrigt!

    /En annan Patrik

    • 2010/11/19 16:01

      Tack!
      Nästan varje gång jag gjort nåt på med den här geten jag köpte genom Gitto har det varit med lamm som utgångspunkt. Det finns de som säger att rosmarin förhöjer ylletendenserna hos får/lamm-kött och jag gillar det.

  3. 2011/01/14 20:27

    Nu lagade jag slaksida igen, denna gången på får. Blev helt klart bättre med längre tid, min nosade på 4-timmarsstrecket nu. Shalottisar, vitlök, rosmarin, mynta och paprikapulver åkte på den innan den rullades ihop.

    Bloggade om den här:
    http://comfiefood.wordpress.com/2011/01/13/ugnsstekt-rullad-farslaksida/

    /En annan Patrik igen.

Kommentera

