Skip to content

Gettajine, dag 1

2010/09/23
by

Jag har gjort det här förut faktiskt. Med lamm. Det blev för sött. Inte den här gången. Med get.

Det är gott och det är gjort på geten jag fick köpa via Gitto. Egentligen inte ett tvådagarskok, men vill man äta getgryta en fredag är det bra att börja dagen innan, eller hur? Det passar sig ju speciellt när grytan går att dela upp i en koka-geten-fas och en smaka-av-geten-fas.

Jag börjar med koka-geten-fasen.

Och för den som undrar så meddelar Gitto att geten är köpt på Prisma i Skärholmen och är en så kallad ung-get vilket innebär att jag inte vet hur gammal den var när den slaktades.

Ingredienser:

  • 1 kg get i bitar (jag har grytbitar och vet inte riktigt vad det betyder, men bog lär ju vara bra)
  • 2 msk olivolja
  • 3 små hackade gulalökar
  • 4 cm hackad ingefära
  • 5/2 hackade vitlöksklyftor
  • 6/4 tsk kanel
  • några nyp saffran
  • vatten

Sen är det bara att göra: lägg alla ingredienser i en gryta, täck med vattnet, sjud upp på spisen och sjud utan lock (eller med lock, men jag valde utan lock efter att ha konsultaterat MatmolekylLisa).

2 timmar borde räcka, men jag är inte säker för get kanske tar jättelång tid att bli mör. Bäst att låta den stå i minst 3 timmar idag, sen får det stå och vila tills i morgon kväll då jag återkommer med smaksättning.

get

lök

ingefära

vitlök

kanel

saffran

salt

peppar

vatten

koka

2 kommentarer leave one →
  1. 2010/09/23 20:06

    Ja, jag vet det ser inte jättegott ut mitt i tillagningen. Det är inte oväntat och spelar ingen roll. Det kommer att bli gott till slut.

Trackbacks

  1. Gettajine, dag 2 « Griskindspatrik

Kommentera

