Skip to content

Tankar om grisen hemlighet eller hals

2010/09/12
by

(Icke inbäddningsbar video här.)

Rillettes på det som ibland kallas grisens hemlighet, men som jag kommer att kalla grisens hals från och med nyss, var en idé som föddes i förmiddags. Jag tänkte först göra en gryta, men ändrade mig. Jag visste redan att ett väldigt bra sätt att tillreda styckdetaljen är att steka den hastigt i het panna, gärna med någon typisk griskryddning. Det gjorde jag igår, det gjorde jag härom veckan.

Det blir dundergott, nästan godast faktiskt, vilket  TH påpekar i en kommentar till förra inlägget. Kommentaren fick mig att tvivla en aning på mitt val av tillagning.

Skälet till att jag valde rillettes var rent irrationellt. Jag kände inte för att steka i panna idag igen, speciellt inte som vi hade rätt mycket halvtinad hals. Jag kände inte för en gryta när jag inte hade inspiration och var osäker på resultatet. TH påpekar att det är slöseri och det kan stämma. Det kan också stämma att grisens hals inte är så bra för rillettes. Jag är osäker. Tänkte till en början att den ligger ju nära karrén och ser lite ut som den, lite tunnare, men lik. Karré är ju en utmärkt utgångspunkt när man ska laga rillettes även om jag föredrar bog.  Men nu tycker jag det verkar som om den kommer att bli svår att gaffla (märk att jag aldrig, aldrig kommer att använda elvisp när jag lagar rillettes). God är den hursomhelst redan nu.

Det jag vill säga är att köper ni grisens hals på Sandström ska ni lita på dem och steka den hastig och hårt i panna och inte nödvändigtvis göra rillettes på den. Har jag tjatat färdigt nu?

Fortsättning följer förstås.

Kommentera

