Skip to content

Grisens hemlighet

2010/09/12
by

De kallar den så på Sandströms (i Söderhallen, lär också finnas i Sturby), styckdetaljen. Den lär utgöra en bit vid halsen, högre upp än karrén, under på nåt sätt eller på sidan. Namnet verkar komma från Spanien.

Passar utmärkt att steka snabbt efter marinering i citron och kryddor, lite som tunn kotlett. Tänkte göra en gryta men ändrade mig eftersom biten innehåller så mycket fett att resultatet lätt skulle bli flottigt. Därför får det bli det gamla vanliga: rillettes. Borde räcka med hemlighten halsen, inget späck eller annat. Jag vet: grishals, hals, karré, men det får bli en annan gång.

På gång.

hals, salt, vermouth, vatten

hals, salt, vermouth, vatten

9 kommentarer leave one →
  1. 2010/09/12 10:27

    I en innehållsförteckning så skulle du inte få kalla det där kött, ety det innehåller mer än 30% fett. Men hemlighet skulle du inte heller få kalla det.

    • 2010/09/12 10:49

      Då får det bli hals. Har lagt till länk till en artikel jag precis hittade.

  2. 2010/09/12 11:30

    Hemligheten är så mör att det är lite synd att göra rillettes på den. Salt, peppar, salvia, snitta lite och stek i pannan.

    Underbart!

    • 2010/09/12 11:57

      Jag vet egentligen det. Tipsar ju också om liknande i inlägget.

      Nu var av diverse skäl inte det ett alternativ idag. Och jag ville testa. Kan bli fel. vi får se.

      • 2010/09/12 14:22

        Jo, ville mest ha nått att skriva när jag nu för första gången skriver på+ din utmärkta sida. Och då klagar jag…hm.

      • 2010/09/12 14:29

        Se det inte så, jag uppskattade din kommentar. Den fick mig att tänka och omvärdera. Se nästa inlägg.

  3. 2010/09/12 21:47

    Sandströms finns som ”butik i butiken” på Willys i Älvsjö. Alldeles strålande för en närförortsbo som jag, som alldeles för sällan har ärende innanför tull. Jag var där senast i eftermiddags men då blev det bacon, färs av fläsk och lamm, märgpipa samt lammrygg.

    Jag har bara spanat nyfiket på ”grisens hemlighet” och fått berättat för miog vad det är. Ser fram emot att få se rillettes-resultatet!

    • 2010/09/12 22:37

      Det blev riktigt bra. Skvätte i lite citron mot slutet, men i övrigt försiktig med kryddorna. Egentligen är det steka den man ska göra. Rillettes blir minst lika bra eller bättre med sidfläsk eller bog (eller karré).

      Jag tycker du ska köpa ett par bitar nästa gång du är i Älvsjö. Riktigt bra att ha i frysen.

Trackbacks

  1. Tankar om grisen hemlighet eller hals « Griskindspatrik

Kommentera

