Skip to content

Haha! Grattis mig, jag har läst ut en bok!

2010/06/06


Det är sant. Vadå? Läst ut en bok, inget konstigt. Jo, det är det, jag läser nästan aldrig ut böcker. Framför allt inte romaner. På gång har jag för tillfället De Vilda Detektiverna (sedan förra sommaren, inte öppnad sedan förra sommaren), Eating Animals (sedan sportlovet, inte en roman, men åt det hållet), Människonhamn (sedan den kom första gången nån gång 2008), Gomorra (sedan för länge sedan), Special Topics in Calamity Physics (sedan säkert 2 år tillbaka) och så Until I find You (som jag hållit på med i mer än två och ett halvt år). Det är bra böcker, jag gillade dem när jag försökte läsa dem, men jag fastnade, kom inte vidare. Bara med Until I Find You kan jag beskriva en förklaring, den funkar fantastiskt så länge huvudpersonen är ung, men så blir han vuxen och det bara fortsätter, blir tråkigt. Jag älskar annars John Irving, speciellt The Cider House Rules och A Prayer for Owen Meany (som blev en platt film) tillhör mina absoluta favoriter, men här tar det stopp, tjatigt. Människohamn har jag börjat om på 3 gånger, samma med Calamity Physics (och även ovan icke nämnda Atonement om jag inte minns fel).

Veronica säger att jag ju läser jättemycket, men att jag är vad Martin Aagård kallade en framåtlutad läsare i ett avsnitt av Babel. Kan ju stämma. (Och jag har under den här tiden läst ut en och annan kriminalroman av typen Leif eller Arne eller Jens, men de har egentligen inte tjänat till annat än substitut, har inte gett några bestående men.)

Nåja, nu har jag alltså läst ut en bok och det är verkligen något speciellt:

The History of Love av Nicole Krauss


Det är inte riktigt något jag är bra på att recensera böcker så jag håller mig till att berätta att den är sorglig och vacker på samma gång och därmed helt i min smak. Underbar!

One Comment leave one →
  1. 2010/06/06 11:51

    ursäkta alla wikilänkarna

Kommentera

