Skip to content

In search for den perfekta måltiden – biff, sallad och citron

2010/05/15

Är det fånigt att leta efter någon slags perfekt måltid, jag tror det. Men man har ju favoriter som alltid funkar. Jag tänker kalla det perfekt.

Jag har säkert sagt det om andra sätt att tillreda andra köttbitar, men den perfekta måltiden består faktiskt av en riktigt fin biff ackompanjerad (lägg ner!) av ruccola och citron. Det insåg jag först efter fyllda 30 på besök i Florens och nån smockfull lunchrestaurant nära marknaden. Det här är en lyxvariant med en porterhouse steak från Taylor and Jones (tack Kerim!). Jag är osäker på om en amerikan skulle kalla köttbiten jag köpte för porterhouse steak eftersom den har mindre än 3,2 cm filé på det bredaste stället. Men det är en småsak (eller inte, men va fan), vi kan kalla den t-bone istället.

Fredagens tillagning är inspirerad av ett recept från food 52 och jag kan direkt säga att det inte är den perfekta måltiden även om köttet blev jävligt gott och parmesanosten funkade väldigt bra till både kött och (framför allt) vin (Barolo). Felet är att den typ av eko-ruccola som går att få tag på i Stockholm såhär års (Nytorgets foodcourt) inte riktigt lämpar sig för dressing. Så till nästa gång: kom ihåg att citron etc fixas på tallriken. Som vanligt, alltså! Att utnyttja rostet och dra ihop en koncentrerad skysås är dock genialt i sin enkelhet (obs! klaga helst inte på klichéerna!).

Ytterligare: köttet ska vara tjockare, helst 2,5 cm. Vill man inte äta så mycket kött, kan man steka en tvåpersonsbit i ett stycke och dela den inför serveringen, men det förusätter ju att man vill servera köttet i bitar (vilket jag ju ändå gör den här gången, tänkte göra det fram över). Vill man servera den mer brutalt i bit, får man antingen äta mycket eller tunt. Biff behöver för övrigt inte vara het när man äter den, snarare tvärtom, den ska inte vara het. Ljummen är bra.

Då kör vi.

Du behöver:

ingredienser

  • kött, exempelvis porterhouse steak (det här tillagningssättet funkar inte riktigt för fler än 3 köttbitar, vi höll oss till 2)
  • citroner (de 2 på bilden är 1 för många,skulle jag säga i efterhand)
  • smör
  • ruccola
  • parmesanost
  • vitt vin (det behöver förstås inte vara chablis, men vi råkade ha en öppnad flaska i kylen, hm)

Du gör:

köttet

Salta och peppar köttet på varje sida. Var inte feg står det på ovan angivna länk och det stämmer nog. Det är här saltet ska in, var försiktig med det på annat håll.

smör i het panna

Hetta upp pannan rejält. Stänk i olja och en större klick smör. Vänta tills smöret brynts men inte bränts.

kött i panna

Stek ena köttbiten på varje sida. Eftersom de här bitarna inte är så tjocka, räcker det med att se till att de får rätt färg på utsidan för att de ska vara perfekta på insidan. Jag är ledsen om det inte är speciellt exakt. Men det handlar rätt mycket om känsla och rätt köttbit och temperatur i pannan. Är man osäker kan man sticka in en en termometer i biten och plocka den när den uppnått rätt temperatur. Jag tror nåt sånt här: 45 för det som i Frankrike kallas blå, 50 för rare, 55 för medium rare och 60 för medium. Högre än så är för folk som inte tycker om kött, dem ska du förmodligen servera något annat. Min erfarenhet är annars att 54 funkar för de flesta. Det brukar ta runt en och en halv minut per sida, men testa helst själv.

kött i panna

Eftersom du steker på väldigt hög temperatur, kan det hända att smör osv skulle brännas vid stekning av den andra biten om du inte byter. SÅ gör det, häll av fett och torka ur. Ny olja, nytt smör, ny köttbit. Är köttbitarna tjocka och mindre utbredda klarar en normal panna två bitar, men det går ju inte med en t-bone. Å andra sidan: är bitarna tjocka kan du behöva använda ugnen en sväng.

ruccola

Skölj ruccolan ordentligt. Låt rinna av, torka på en handduk, sväng i en salladsslunga, se till så den blir torr. Viktigt!

kött på fat

Ja, jag vet, jag har lagt lite smör på köttet när det vilar. Vet inte varför riktigt. Nåj det kan ligga där när du forsätter med salladen.

citron och sallad

Jag är mycket skeptisk till det här steget. Men i alla fall: häll pressad citron på salladen.

olja på salladen

Som sagt. Skeptisk, men olja också. Såja.

trögflytande balsamico

Hoppsan: en ingrediens till. Balsamvinäger från Modena. Du klarar dig utan.

med balsamico

Tossa lite, eller vad det nu kan heta egentligen.

peppar

Ytterligare ett typsikt onödigt stek. Du har redan kryddat köttbitarna. Det räcker och vill man mer går det bra att komplettera på tallriken.

salt

Och det här föreslår jag du stryker helt och hållet.

vin

Se till att dricka något gott till maten.

skivad biff

Som sagt, det är inte alltid man känner för att skiva biffen i förväg, men det ser trevligt ut och är ett helt okej alternativ. Är det en porterhouse eller t-bone, får man skära bort benet också. När det gäller fettet låter jag var och en fixa det själv efter smak. Glöm inte köttsaften som rinner ut.

reduktion

Efter att den andra köttbiten stekts klart tar du pannan från värmen och sänker till strax under medel. Ställ tillbaka strax innan servering. Värm upp. dutta i ½ dl vin och saften från en halv citron plus köttsaften. Reducera.

måltid

Lägg upp kött och sallad på tallrik, skvätt reduktion och hyvla lite parmesanost över.

3 kommentarer leave one →
  1. 2010/05/16 09:53

    Några av de godaste köttbitar jag ätit har varit porterhouse. Underbart.
    Det där smöret, var det nåt att ha?
    Och i sommar kan du komma till vår trädgård och plocka så mycket ruccola du vill. Helst ännu mer. Det sprider sig som ogräs, tar över odlingsbäddarna och jag får inte bort det.

    • 2010/05/16 13:41

      definitivt en god köttbit!

      smöret var osaltat, men inte något speciellt egentligen, inte som jag minns, fina små nitar

Trackbacks

  1. Blablabla och biff med sallad « Griskindspatrik

Kommentera

