Skip to content

Torsdag den 15 april

2010/04/16

För en gångs skull korrelation mellan musik och inläggets innehåll. Nu är jag tillbaka, en liten stund i alla fall. Jag känner hela tiden att det borde gå att få in mer i bloggen, mer kvalitet, mindre repetition, men att sitta och vänta på inspiration och nya recept verkar inte funka, nä, på’t bara, köttbitar med fibrer på tvären får det bli. Som vanligt!

Jag hade förväntat mig mer av gårdagen. Nu blev det mest en massa elände. I form av beskedet att Veronica troligen blir fast i Bryssel tills vindarna vänder eller den där vulkanen slutat skugga norra Europa. I form av en fullständigt värdelös första halvlek mot Trelleborg. Möjligen var det positivt att Robin Söder kom in och, tror jag, kort visade att han kommer att dominera de närmaste 10 åren. Nu räckte det inte i den här matchen.


(Jag vet, videon är från förra året.)

Annat positivt var att jag såg fjärde delen av Millennium-serien på svtplay, men det innebär ju att jag får klara mig utan tills i morgon så jag vet inte. Jag är förresten lite överraskad över hur jävla bra Lisbeth Salander-serien är. Trodde inte att jag skulle bli så drabbad. Jag är en av sju svenskar över 12 som inte läst någon av Stieg Larssons böcker, inte för att jag inte läser den typer av kriminalromaner, jag läser bara den typen av kriminalromaner utan troligen av den gamla vanliga orsaken att jag tror jag blir ett får om jag gör som andra. Får äter man. Nåja, riktigt fast i serien.

Och så blev jag klar med Uncharted 2 – Among thieves på normal.

Nåja och blablabla, till fotbollsmatchen åt jag skirt steak med schallottenlöksrödvinssås. Enkelt och gott. Skirt steak ska som flankstek inte vara för genomstekt, men den kan behöva någon minut mer i ugnen än flanken. Jag känner inte att jag behöver redovisa receptet i sin helhet, det finns på sätt och vis här även om det då gäller flankstek. Jag använde den goda buljongen istället demi glace. Och inga märgben den här gången. Var försiktig med cassis.

Det har förekommit långa diskussioner om var den ena biten sitter på djuret och var den andra biten sitter på djuret. Frågor som vilken slaktare/styckmästare som helst kan svara på, vilket gör att det kan tyckas lite löjligt att jag håller på och dividerar om än det en än det andra. Men vet ni vad, det står inte så mycket på internets om var delarna sitter och vad de heter på svenska. Kolla bara svensk köttinfo, del 6 innefattar, flank, kållapp, bog, märgpipa och bringa. Hepp, det var ju detaljerat och fint. Där kommer jag kanske jag in. Såhär: skirt steak har inget vettigt namn på svenska men tillhör mellangärdet och sitter innanför revbenen på kossan. Den är tydligen vanlig till fajitas och grillas med fördel. Funkar även bra med sånt som funkar bra med kött i allmänhet.

Jag hade tänkt genomföra en liten undersökning i helgen, parallellaga flank, skirt och det som kallas slaktarbiff eller njurtapp i Sverige, hanger steak på engelska och som är den beryktade onglén. Jämföra smak och struktur, men det sket sig, Sandströms vänliga och hjälpsamma personal lyckades inte fixa fram någon slaktarbiff. Förklaringen jag fick (ungefär): slaktarbiffen sitter under bröstkorgen (eller i alla fall i närheten av den) parallellt med revbenen tror jag. De flesta kor halveras längsmed kroppen (det heter nåt med fall tror jag inte, K får gärna korrigera) vilket tydligen innebär att även slaktarbiffen halveras på nåt sätt eller åtminstone blir svår att tillvarata. Andra uppgifter jag har säger att slaktarbiffen/njurtappen sitter baktill och håller upp njurarna, men oavsett låter det rimligt att den löper tvärsöver från sida till sida. Nåja, det var i alla fall lite problematiskt, men han på Sandströms skulle prata med sin chef som tydligen hade lite bättre förutsättningar att fixa mig en slaktarbiff. Jag hoppas på nästa vecka alltså.

Så jag tillagade bara skirt igår. Köpte lite flank, men har inte bestämt om jag ska parallellaga dem. Sådär på studs kan jag säga att skirt ger ett intryck av att vara aningen ”lösare” än flanken, fibrerna sitter liksom lite glesare på nåt sätt. De är båda delvis täckta av hinnor, men de är aningen mer svårbortputsade på skirten än på flanken. Båda smakar väldigt mycket kött och är förhållandevis svårtuggade. Inget för dem som föredrar lättuggad filé (men ni läser ju inte här).

Kommentera

